et svært spørgsmål.
Sikke nogen diskussioner, vi kan få startet her. Lad mig komme med mit besyv og forsøge at være lidt seriøs. Bare lidt Icon_e_biggrin

For det første skal vi jo ikke glemme, at prisen på en vare (ure, leverpostej, hus) har meget lidt at gøre med, hvad det koster at producere og transportere varen til sælgeren. Jeg vil næsten vove den provokerendede påstand, at det ingen sammenhæng er. Et Føtex-ur til en 50'er koster vel et par kroner i produktion og transport indtil det ligger i Føtex, og et <your favourtite brand> til 50.000 koster vel omkring 10.000.

Prisen afhænger især (eller udelukkende?) efter hvad køber vil betale og hvad sælger vil have. Og Rolex, Breitling, Omega, Panerai, Patek, og masser af andre har et prisniveau som er højt, næsten uanset om de er gode eller ej. Vi betaler for mærket og for at prisen holdes. Hvis vi kun ville betale for kvalitet valgte vi jo nok mærker som Sinn, Fortis, Oris - eller måske endda føtex uret, som vel har den laveste pris per år og en super præcision. (Men vi købte nok ikke mesterhakket.....)

Så er der jo mærker som Tag Heuer, der bestemt laver nogle virkeligt gode ure, som feinschmeckerne kan være nyde. Men de laver også ure, som kan købes på næsten hvert gadehjørne, og det alene er for mig nok til ikke at vælge det mærke overhovedet. Det er som om de ikke kan finde ud af, hvem de skal henvende sig til. Er det os nørder med en eller anden kritisk sans, eller er det dem, der bare vil have et mærke? Med et Tag Heuer på armen er det svært at vurdere, om man har valgt et mærke blot fordi det er mærke - uanset kvalitet - bare fordi, det har det rød/grønne symbol. Et Breitling, Rolex eller Omega (eller meget andet) signalerer i det mindste noget andet. Er der mon nogen Tag Heuer brugere, som kunne finde på at mødes for at diskutere Tag Heuer?

Her i USA er Skagen ure noget særligt, som mænger sig med andre ure i $200-$500 klassen; men helt ærligt - det er et billigt quartz værk med et ganske pænt design. Og jeg har oplevet at se folk stå længe og overveje, hvilketn model det skal være. Men som sagt: prisen afhænger af, hvad folk vil betale. Og amerikanere betaler gerne for et ur fra et eksotisk ukendt land et sted i Europa. Eller hvor det nu er.... Icon_smil

Breitling blev også nævnt i denne tråd, og jeg vil gerne indrømme, at jeg slet ikke er til Breitling. Men jeg synes alligevel, at Breitling har en "ren sti", som Tag Heuer ikke har, og jeg har derfor meget respekt for at man vælger Breitling.

Hmm - det er vist blevet sengetid....

/Bjørn.
Svar

Beskeder i denne tråd
smag og behag - af klaus - 24-06-2005, 11:37 PM
Re: smag og behag - af ChronoMaster - 25-06-2005, 03:48 AM
[Intet emne] - af klaus - 25-06-2005, 09:58 AM
Sikke nogen diskussioner... - af bjorn_e58 - 25-06-2005, 10:04 AM
[Intet emne] - af ChronoMaster - 25-06-2005, 11:23 AM
[Intet emne] - af klaus - 25-06-2005, 07:14 PM
Zenith var først - af hannover_dk - 25-06-2005, 11:56 PM
[Intet emne] - af Mads Gjødesen - 27-06-2005, 09:34 AM
[Intet emne] - af TRA - 27-06-2005, 05:11 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)