et svært spørgsmål.
Det er altid interesant hvem der var først med det ene eller andet, og selv om Heuer/Breitling kaliberne med micro rotor er glimrende, så tror jeg du kan regne det for en historisk kendsgerning at man regner Zenith elprimero for den første automat chronograph.
At den bygger på en manual wind (og blev til kaliber 400) gør den ikke spor ringere - det var simpelthen sødan at heur/breitling/buran/DD, ikke regnede det for muligt at klare opgaven på den måde og valgte en version med en minirotor for ikke at få det til at fylde for meget.
Alligvel er Zenith med elprimero lavere end konkurrenten, og kom ganske kort inden.
Det er meningsløst at "slås" om kvalitet i den forstand. Glimrende ure begge to, men der er også lidt meningsløst at slås om hvem der var først i auto chronoer, for det var Zenith. (om end kort tid inden den anden) og Zenith er absolut mindst ligeså meget rendyrket automat chronograph som den anden. (som er et modul fra DD på en anden kaliber).

En lukning og overgang til andre ejere og tilbage igen til Schweiz (og stadigt andre ejere) gør det ikke ringere. Breitling har været møllen igennen også og navnet har tilhørt Olech & Wajs osv..
Gode ure begge dele, sikkert dog med Elprimero som den som kommer til at stå længst som auto chrono mekanik i samlet produktionstid. begge dele har bevist stor holdbarhed, og jeg tror ikke du vil kunne finde mange der mener Zenith er for svag mod stød eller andet.
Rolex daytona som anvendte elprimero droslede dens hastighed ned til det halve og fjernede dato på den for at lette vedligeholdelsen (har i alle fald været den officielle grund) men der er ingen kendte svagheder ved elprimero, snarere tværtimod.
Se evt. en af de bedste sider for urværker BIDFUN, for Zenith elprimero:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.c...th_3019PHC
og chronomaten som bygger på en Buren kaliber lavet i samarbejdet Hamilton-Buren, Breitling og Heuer med et chronograph modul fra
fra Dubois-Depraz 8510 sat på Burens kalier 1282 :
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.c...eitling_11
Jeg siger ikke den ene er bedre end den anden, det er en alt for kompliceret sag, men historie er historie.
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Beskeder i denne tråd
smag og behag - af klaus - 24-06-2005, 11:37 PM
Re: smag og behag - af ChronoMaster - 25-06-2005, 03:48 AM
[Intet emne] - af klaus - 25-06-2005, 09:58 AM
Sikke nogen diskussioner... - af bjorn_e58 - 25-06-2005, 10:04 AM
[Intet emne] - af ChronoMaster - 25-06-2005, 11:23 AM
[Intet emne] - af klaus - 25-06-2005, 07:14 PM
Zenith var først - af hannover_dk - 25-06-2005, 11:56 PM
[Intet emne] - af Mads Gjødesen - 27-06-2005, 09:34 AM
[Intet emne] - af TRA - 27-06-2005, 05:11 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)