Gammel mands ur...
peter Skrev:Hej

Nu har du også vænnet dig til patina ligesom så mange andre af os, men det har taget mig over 10 år at vænne mig til at et gammelt ur skal have ridser og brugsmærker.

MVH Peter Icon_e_surprised

Det er en hårfin balance hvornår jeg ønsker et ur poleret og hvor meget.

Nu vil jeg jo også sige, at der ikke findes noget ur der ikke har fejl og ridser - det er udelukkende et spørgsmål om at forstørre fotoet nok!

Mit kritterie er, at hvis ridserne er overfladiske og kun lige kan ses med det blotte øje, så beder jeg ofte Peter H. om at polere let, når urene er hos ham til verificering.

Er de dybere, bliver det til dels en økonomisk vurdering - hvor dyrt et ur er det? Jeg vil ikke ofre en fuld service, nyt glas, rem og super polering på en gammel medtaget Omega Seamaster 600 i gulddouble. Det ville den ikke kunne bære.

Jeg vil derimod gerne gøre det ved en Constellation fra midt 50'erne. Den kan bære udgiften og så synes jeg det er sjovt!

Der er også en helt anden vurdering i det. Når jeg fx får sat min Omega Chronostop istand... og prisen (som jeg ikke kender endnu) samlet kan blive lidt høj, bliver det en kombination af flere ting.

Den er sjov fordi..... jeg har prøvet at handle mig til den fra Bjarne Vork i temmelig lang tid. Det har været Peters før .... og før det Jenses.... Og jeg havde den rette originale lænke til den i skuffen.

Også synes jeg faktisk, at det bliver helt rigtigt når Jørgen Krognos istandsætter det til mig. Jeg vil gerne have eksempler på Mølbak, Peters og Jørgens arbejde i min samling.

Så har det ur alt hvad jeg ønsker mig af en Keeper. Andre vil nok ikke se charmen i det, men jeg synes det er helt vidunderligt, at have sådan et ur i samlingen. Rent bortset fra, at jeg jo så også har en Chronostop fra Omega i samlingen.

I sådan et tilfælde bliver historien - både Chronostop-historien - og netop dette urs historie, vigtigere end om økonomien hænger helt sammen.

Lige netop det ur, som er fotograferet her vil jeg og Peter diskutere næste gang jeg kommer til Horsens - og så beslutter vi, om en let polering vil være passende. Det er primært en keeper pga. værket indeni! Men faktisk også pga. historie:

Mit allerførste Vintage Omega var sådan en med cal. 591 - og jeg købte den her på sitet fordi den stod til at være fra 1957 - det år jeg er født!

Nå, men jeg fik den hjem. Den var pæn og jeg brugte den. Men, efter en tur på Omegas hjemmeside, blev jeg klar over, at værket først blev sat i produktion i 1960 - så mid ur fra 1957 - var.... unikt... eller måske fra lidt senere.

Det ur blev senere solgt, netop fordi det var købt "under falske forudsætninger"..... men så manglede jeg det jo - og har nu købt et andet.... og det er jo da en sjov historie!

Uret til højre var dette ur - mit første Omega Vintage ur. Det andet er morsomt nok fra 1957.
İmage

vh Baun
Svar

Beskeder i denne tråd
Gammel mands ur... - af baun - 14-10-2007, 02:52 PM
[Intet emne] - af Speedy - 14-10-2007, 05:33 PM
[Intet emne] - af hannover_dk - 14-10-2007, 06:52 PM
[Intet emne] - af CFO - 14-10-2007, 06:55 PM
assoaciationer - af baun - 14-10-2007, 07:49 PM
[Intet emne] - af CSS2100 - 14-10-2007, 08:36 PM
[Intet emne] - af CFO - 15-10-2007, 10:16 AM
[Intet emne] - af Peter - 19-10-2007, 02:08 AM
en hårfin balance... - af baun - 19-10-2007, 12:39 PM
Re: en hårfin balance... - af CFO - 19-10-2007, 07:51 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)