14-03-2008, 11:12 PM
Lars Skrev:Har du prøvet det med nogle af dine gl. chronografer.Ja da - jeg har 4 eller 5 md elprimero - og ganske mange med V 22 og 23 - og jeg ville stadigt ikke lade chronografen løbe med. Jeg bøjer mig i støvet for urmager viden, men ved også at der er et ikke helt uetydligt mer træk på mange ting, når den store sekundviser + 2 eller 3 subdials skal rejse med rundt, så jeg VILLE IKKE gøre det
Der er jo nok en overraskelse i forhold til de nye chronorafer, har prøvet med en cal 22 og en El primero, tak for kaffe siger jeg bare. Men alligevel utroligt hvor fint de gamle kan klare det, ihvertfald når de er servceret ordentligt......!
Ved godt at det er to meget forskellige værker, men det var dem det gik ud over.
Mvh Lars
jeg har "nappet" denne fra Watchuseek" og den slags svar kan man finde masser af, timezone- purist osv. - det tager power reserve - hvilket kan være ligegyldigt med en automatic som er ny og som man bruger hver dag, men jeg bider spidst på at det også slider, og er imod hensigten
Leaving the chrono running uses more power from the mainspring
than leaving it stopped. It will stop sooner because of insufficient
torque from the spring. If the watch stops while the chrono
is running, stop the chrono and the watch will resume running.
I tried it, timing the power reserve with the chrono running and the watch stopped 7 hrs sooner than with the chrono not running. As soon as I shut down the chrono, the watch ran another 7 hrs
Sandt er dog, at chronograf hjulene kører langsommere og mindre end selve urets alm hjul, og dermed bør de kunne tåle at gå mindst lige så længe - så det er nok ikke en større risiko med en ny kronograf
Jeg vil lige advare mod at prøve at nulstille kronoen hvis uret er gået i stå af sig selv. Start det op inden i rører kronknapperne.
Held og lykke for de som vil og tør
vh
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)