Kategorisering af ure
Baun Skrev:Jeg skelner mellem:
  • Dress ure
    Sports og dykker ure
    Tool ure

men ofte ser jeg en anden anvendelse af fx. ordet Tool ur - eller Tool Watch (mere mundrigtigt) en den betydning jeg lægger i ordet.

Dress ure - er typist lidt elegante ure uden dikedarer - elle hvor sådanne er underordnet det enkel design. Urene kan have forskellig størelse men udtrykket er at de er ret flade og ligger giodt til armen. Skjorte mancehtten må nemt kunne glide ned over uret! Andre ure kan naturligvis bruges til pænt tøj uden at de derfor bliver Dress ure.

Sports og dykkerure - er ure som helt primært hat en bezel med minutter som kan stilles til at se dykkertid - eller resterende dykkertid. Urene kan være med andre funktioner, men er det vel ikke grundlæggende. Urene er vandtætte ned til mindst 200-300 meter ?...Om der findes ure der med rette kan kaldes Sportsure uden at være dykkerure - jeg tror det ikke.

Tool ure - er først og fremmest ure med Chronograf funktion - men det er her kæden hopper af oftest - jeg synes rigtig mange betegner fx. Omegas Speedmastere som sports ure - og i min terminologi er de helt bestemt Tool Watches. Tool Watched er oftest store, kraftige (for sin tid) ure som med knapper og pushere som også får uret til at syne af mere. Tool watches har altid funktioner udover tids og dato visning. Fx T-skale - pulsmålerskala osv.

men er vi enige om den opdeling?

vh Baun

For mig er tool og sporture stort set "et fedt", omend der er visse uger i sportsgenren som bestemt ikke egner sig som "redskabsur", specielt af de japanske mærker, så indimellem kun har UDTRYKKET sportpræget, men som ikke dur til ret meget andet end at se hvad kl ér på. Omend andre modeller er spækket med stort set alt og derfor må betegnes som tool.... kan ikke lige komme i tanke om modelnavne, men ure med puls, højde m.v hvilket vel må siges at være tool.

Ang. dress er vi helt enige
Svar

Beskeder i denne tråd
Kategorisering af ure - af baun - 05-04-2008, 04:34 PM
[Intet emne] - af Lars U - 05-04-2008, 05:29 PM
Re: Kategorisering af ure - af urtossen - 05-04-2008, 05:35 PM
[Intet emne] - af Speedy - 05-04-2008, 05:37 PM
[Intet emne] - af HG - 05-04-2008, 07:10 PM
[Intet emne] - af hannover_dk - 05-04-2008, 07:51 PM
[Intet emne] - af LN - 06-04-2008, 12:46 PM
[Intet emne] - af Mads Gjødesen - 06-04-2008, 01:30 PM
[Intet emne] - af RunesS_phpbb3_import15750 - 06-04-2008, 02:37 PM
[Intet emne] - af Michael B - 06-04-2008, 10:35 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)