10-04-2008, 08:44 PM
Lars Skrev:Normalt trækker jeg kun ca 3-5 gange på kronen når jeg tager et "nyt" automatisk ur på, da der ikke skal særlig meget kraft på, før uret går stabilt, da jeg tager uret på, trækkes det op i løbet af dagen. Så at trække uret 10-15 gange er helt unødvendigt, det svarer til at uret er trukket helt op manuelt = unødvendig slid på krone og pakning i kronen.
Vrøvl.
En fjeder afgiver ikke en ens stabil kraft hele tiden. En kurve over fjederens kraft, ligner lidt et "s".
Fuldt optrukket er der meget kraft, så flader den lidt ud og er ens i lang tid, og til slut bukker den kraftigt nedad (taber meget)
Hvis man kun giver 3-5 omgange, så er man i den lave ende af fjederens kraft dvs at ens ur ikke går optimalt og typisk vil tabe tid. Med 10-15 omgange kommer man op "på kurven" hvor der er en ens stabil kraft.
De fleste automatikker skal også have helt op til 40 omgange før det er fuldt optrukket! Det er også et meget begrænset slid der opstås ved at trække engang imellem, kan stort set ikke ses.
Note: automatik ure har pga dette, en stor fordel overfor manuelle ure, da de er mere gangstabile. Når man går med uret hver dag, så er fjederen spændt maksimalt i rigtig mange timer, hvilket gør at uret har meget ens præcision pga samme belastning fra fjederen. Et manuelt urs præcision er mere svingende i løbet af et døgn pga fjederen bliver mere slap med tiden

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)