11-04-2008, 07:22 AM
hannover_dk Skrev:Ikke rigtigt med. Et automatisk ur der bruges dagligt har 12-14 timer med en fjeder der er fuldt optrukket, hvordan det ? Hvis det tages af, så er fjederen vel ikke fuldt optrukket i 12-14 timer, men dog stadigt på det bedste af sin kurve - er det sådan det skal forstås?
Et manuelt har 3-4 timer - må betyde, hvis man trækker op om morgenen og tager det af om aftenen, så har det 3-4 timer tilbage med fjederen på det opimale "S" punkt - er det sådan der menes?
Jeg er langt fra ekspert, kan bare sige at mine manuelle, ex Eterna og Omega, kan holde tid fuldt så godt som mine mange automater, men jeg erkender det er alt for få til det bliver videnskabeligt.
Jeg forstår godt princippet i det du siger (tror jeg) men det afhænger nok også af andre ting end bare fjederspænding selvfølgeligt
god nat
vh
Den S-kurve, der tales om i denne tråd, hvad er det for en fisk?
Jeg vil umiddelbart gætte på, at det er en kurve i et koordinatsystem, hvor man ud ad x-aksen afsætter gangtiden, og op ad y-aksen afsætter fjederens evne til at få uret til at gå, typisk fjederens drejningsmoment.
S-kurven afbilder så sammenhængen mellem fjederydevenen og den tid, som uret har gået ved en fuld optrækning af fjederen.
Lad høre om mere om S-kurven. Har nogen en illustration af S-kurven, måske fra en lærebog om ure?
Venligst
Stefan Garvig

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)