11-04-2008, 10:51 AM
Magnum Skrev:Eksempel:
Et manuelt ur:
Uret går fuldt optrukket, på den øverste del af kurven +5 sek/dg. Dette gør den i 4timer, indtil kurven/energien aftager, herefter går det +8 sek/dg. Når energien når til den sidste bratte del af kurven, falder den brat med -2 sek/dg de sidste 3 timer.
Hvis uret bliver trukket hver dag ca samme tid, så når det aldrig ned til slutningen af kurven, da en manuelt typisk har en gangreserve på ca 36 timer.
Stadigt svært ved at hænge med. Jeg vil ikke påstå jeg ved noget præcist, men jeg mener helt som GT at balance og echapment styrer mest. Men i alle fald
Det manuelle efter dine tal:
Start: 4 timer a + 5 sek dg
Slut: 3 timer a - 2 sek dg
Rest af døgn= 17 timer a+ 8 sek dg
Jeg ved ikke rigtigt hvad det vil sige med ex 17 sek a + 8sek dg. Enten må man skulle gange 4 x 5, 3 x - 2, 17 + 8, eller også er det totalen inden for de tider.
Hvis man skal gange får man et stort tal i +, men selv hvis det er inden for perioden får man jo +5 sek - 2 sek + 8 sek = + 11 sek per dag.
(havde det været at gange og tage snit ville det blive + langt mere)
Nu går uret jo ikke efter justering + 11 eller + noget som helst andet. Det er jo Bauns punkt. Det bliver justeret til at gå helt præcist, og der bliver jo disse 11 sek (eller hvad som helst andet fjederen påvirker med) taget bort.
Da det manuelle altid trækkes ens op - helt en gang hver 24 timer, bør det lette justeringen frem for det automatiske.
vh John
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)