18-05-2008, 10:50 PM
Mads Gjødesen Skrev:Har kigget på uret ok min dom er følgende.
Der er noget der slet ikke stemmer. selvfølgelig er det et GMT I og ikke GMT II. Kun en tastefejl så skidt.
MEN bagkassen er dateret III 86 og der er graveret 1675. Det virker lidt spøjst da det så er en replacement bagkasse.
sælger skriver uret er fra ca. 1968. Serie nr. er dog oplyst til 4,2 mio hvilket igen indikerer at der er tale om replacement dele. Replacement kasser har serie nr. 4,4 og 4,2 mio så man let kan gennemskue hvis de er skiftet.
Værket har den gl. type rotor (afløseren til butterfly typen) hvilket indikerer det er et cal. 1565 og IKKE det nyere cal. 1570 som de skriver. 1565 blev brugt frem til ca. 1960/61 i de aller første GMT 1675´ere. Havde det været cal. 1570 ville værket have haft den nye type rotor som Rolex stadig bruger idag.
Skive og visere er også nyere. Ser dog ud til at være tritium.
Skal jeg sætte lidt historie på uret kunne det være:
Uret er fra 1960/61 og var i sin tid et af de første GMT I ref. 1675 med pointet crownguard, gilt skive og small GMT hand. Som årene gik fik kassen mange tæsk og i midt 80´erne fik uret så ny kasse, bagkasse, skive og visere. Det eneste der stort set var tilbage af det oprindelige ur var værket.
Uret er i mine øjne en frygtelig kog sammen af replacement dele som godt nok er originale, men ikke oprindelige. Uret er derfor en stor elendighed som samleklenodie.
Absolut ikke noget jeg ville investere i og skulle jeg købe det ville jeg max. byde ca. 16-17 k.
Dette er endnu et fantastisk eksempel på hvor "sjovt" det er at samle på vintage Rolex. Ser man sig ikke for og kender lidt til tingene, kan man for alvor købe katten i sækken. At antyde dette ur skulle kunne koste 15 k $ er helt ud i skoven. De 1675 der gik på Antiquorum for disse beløb var i fin oprindelig stand og med alt tilbehør. Den gl. snak om pærer og bananer igen igen![]()
Du kan få et fint GMT 1675 for ca. 27-30 k som er oprindeligt. At forlange 6 k euro for det pågældende ur er total ud i hampen...
/Mads
Replacement serierne er da 4,4 og 4,7 ?
Herudover... Så vidt jeg husker stoppede de da med II.xx nummerering i bagkasserne for laaang tid før 86... Sært.
Mht. rotoren - du har ret. Det er noget misk-mask.
M
![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)