20-11-2008, 02:23 PM
RunesS Skrev:makita Skrev:Jeg ville da mene at Rolex er high end ure omend de samtidig er luksusure. Lav en rundspørger om urmærker man har hørt om og jeg er sikker på at netop Rolex ville ende på en suveræn førsteplads. Tror forresten at Seiko nok også ville ende højere end JLC, selv om det hverken er luksus eller high end, det er bare tilstrækkeligt udbredt.
Jeg syntes det er lidt "syndt" for, ikke lot firmaer, som f.eks. PP, AP osv., men også for de mange AHCI urmagere (og andre uafhægige) som kreere sande horologiske mesterværker, virkelig high end, at placere Rolex sammen med dem, fordi det er det folk kender bedst...
Masse kendskab, synes jeg ikke definere grænsen mellem hvad man kalder luksus, og hvad man kalder high end.
nej masse kendskab i sig selv til et mærke er ganske rigtigt ikke ensbetydende med hverken luksus eller high end, hvilket jeg forsøgte illustreret med Seiko og Vacheron. Seiko er bare utroligt udbredt, og derved kender de fleste, almindelige som urnørder til mærket, altså hverken luksus eller high end. Vacheronen lider modsat skæbne, der findes mange almindelige mennesker som aldrig har hørt navnet før, selv om mærkets kvalitet berettiger til langt mere end blot kendskab blandt kendere. Når man betaler for luksus betaler man jo bl.a. for at folk skal lægge mærke til at man er ved muffen. Min ekskæreste fik med hiv og slæb lokket en vuitton-taske ud af mig og den måtte jeg slippe lige mange mønter for som et ganske fornuftigt ur ville koste. Og taskens kvalitet? intet at prale af hverken i materialevalg, syninger osv., men genkendelighed og velvære for hende, jo det gav den skam. luksus i ordets rendyrkede form, hvis du spørger mig. På samme vis betaler nogle mennesker, unødvendigt meget vil andre mene, for at brad pitt har lagt navn til et tagheuer, eller at TH er officiel tidtager til noget racing snarere end volvo masters open i golf blot som eksempel. Dem der går efter et TH føler sig således som fornuftigt velbeslåede, sporty/aktive mennesker og det er for så vidt det de gerne vil signalere til omverdenen når de køber ur. Og bare for at det ikke er en kvalitet i ens egen begrebsverden kan man ikke bare feje det af vejen. Eksempler på kvaliteter er vel æstetisk udførsel, design, innovativ nytænkning, holdbarhed osv. AP, VC og PP ligger nok væsentligt over Rolex i æstetisk udførsel, hvorimod Rolex så er mere holdbart. High end vægter nogle kvaliteter over andre. Geneva seal of honour er ikke blot geneve striber, perlage dekoreringer, poleringer, men sætter også krav til tolerencer på enkeltdelenes udførsel, hele timingprocessen osv. Rolex vinder i anseelse vel en del tilbage med in-house konstruktioner, men taber på at robusthed givetvis også medfører unødvendig "klodsethed" i andre henseender.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)