20-11-2008, 11:35 PM
jacob jensen Skrev:Hvis det er sådan at EN ROLEX model ligger i high og de andre i luksus,og kun JLC LE modeler ligger i high end så mener jeg det bliver meget svært på nogle måde at indele mærkerne i de klasser som det blev gjort herinde
(det er altså ikke en klasse indeling jeg har fundet på makita)
Vil så også lige sige at jeg ALDRIG har sagt at ROLEX KUN lå i luksus klassen,ROLEX er da et lækkert ur og der er da også ROLEX ure jeg godt gad eje.
Men at sige at ROLEX er bare så solidt og JLC er sart det mener jeg er forkert især når det bliver sagt at JLC (hvis vi ikke snakker LE modeler)også kører med simple værker.
Det man næsten siger (lidt på spidsen I know)er at ROLEX urmagere kan lave simple værker der bare holder mens JLC kan lave simple værker der er sarte![]()
JLC har sat deres aftryk på værker i AP og PP samt LANGEs genfødsel bla. det gør mærket til det som herinde bliver betegnet som high end for mig,at andre så ikke er enige og måske mener jeg er helt fra den det er OK med mig
okay var ikke klar over at der var lavet en særskilt opdeling her på forumet angående luksus og high end. luksusen i min begrebsverden er dog rimelig ligetil. forbinder instinktivt luksus med frådseri, altså hvor en pæn slat af prisen går op i "kvaliteter" a la prestige, genkendelighed o.a. som ikke direkte har med ydelsen på uret at gøre. Meget ur for pengene kan man vel få i mange forskellige prislag, og her synes jeg at high end er en tarvelig betegnelse, for det er vel ekslusivt og begrænsende hvem der kan være med i enden, kan bedre lide betegnelsen high fidelity inden for stereoanlæg, megen lydoplevelse for pengene i alle prislag, giver udmærkelsen.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)