15-01-2009, 10:48 AM
Baun Skrev:Og tænk ikke på at sælge igen - "Man sælger ikke sit første rigtige ur" hvis man køber "det rigtige".
Hæhæ - fint nok - men det virker alligevel lidt som om I overser Tukjærs (og min) pointe.
...I bliver ved med at sammenligne og diskutere om man vil "bruge" 1.000.- på et Seiko, eller "bruge" 5.000.- på et kvalitetsur.
Pointen er - at hvis man leder lidt, og finder et kvalitetsur til en go' pris - så er pengene slet ikke brugt! - men blot investeret.
Man vil til enhver tid, kunne få pengene hjem igen ved et hurtigt salg.
Både Claus og jeg, har haft mange ure i hænderne de seneste par år, og det er min erfaring, såvel som hans.
Så enten - brug 1.000.- på Seiko'et (eller 3.000.- på et vintage, som Baun rigtig nok skriver) - men gør det for at beholde det (så har du også to ure til den tid).
Alternativt, så "invester 6.000.-" i en brugt Seamaster, og spar (videre) op til et PO sålænge det tager. Når du mangler 6.000.- til PO'et, så sælger du Seamasteren igen - no problem. Og skulle du ta' en mindre tab på Seamasteren og kun får 5.500.- så har det sikkert stadig været tiden værd. Måske bliver du endda så glad for det, at du pludselig ikke får travlt med et PO
...alt dette forudsætter selvfølgelig at man enten allerede har de 6.000.- eller er villig til at skaffe dem (sælge sin cykel, kassekredit, låne penge af mor, "flisen"), samt har "is i maven" til at tro på at man kan hive pengene hjem.
Som jeg ser det, går udfordringen mere på at jagte uret til den rette pris, end at spekulere over prisen i sig selv. Og for mig er "jagten" jo heldigvis noget af det sjove
Det kræver at man "sætter sig ind i tingene", og interessen er vel alt andet lige, én af årsagerne til, at vi overhovedet er på dette forum

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)