27-04-2009, 03:15 PM
... undskyld, at jeg skriver igen igen; Men Baun har svaret så dejligt fordomsfrit (hvad ellers?) om MKII, at jeg lige supplerer.
For lige at illustrere, hvor forskellige udtryk en Speedmaster kan have, så lige en "stribe".

2 Speedmaster Professional og 2 "non Professional"; men allesammen Speedmasters.
1) Speedmaster MarkII
Speedmaster MarkII har jo også sin helt egen historie, KLIK: Strøtanker om MarkII
Den kan fås fra +6K; men forvent mere, såfremt den ikke skal være alt for "baldret".
2) den klassiske Speedmaster
Med sit klassiske og klare design, kan erhverves fra +10K
3) Speedmaster 125
Omegas 125 års jubilæums ur. Fremstillet i 2000 (unummererede) eksemplarer. Omegas første kronometer certificerede automatic kronograf.
Kaliber 1041. Kun anvendt i dette ur.
Et stort og magtfuldt (læs upraktisk) ur på ca. 200g - og som blot oser af Omega historie.
Ikke et måneur; men se blot fra Omega museet:

Kan erhverves fra +16K
4) Speedmaster Broad Arrow
Et smukt ur med stil elementer fra den aller første Speedmaster. Kaliber 3303 - kan erhverves for +17K
Nuværende model er med kaliber 3313 (coAx) - gætter på ca. +23K
Med venlig hilsen - Geodoc
Baun Skrev:Som sagt ville jeg købe det klassiske måneur, men mest for pengene får du i en Mark II. I min optik er de prismæssigt undervurderede. Helt samme kvalitet som en Speedmaster prof. men ca 3 K billigere.Helt enig om om det klassiske måneur, og ligeledes om MarkII. - Helt samme kvalitet, noget "under estimeret", praktisk design, forskellig fra klassikeren og dermed helt sin egen.
Baun Skrev:Du husker den måske fra Joepetes jagt - og på det tidspunkt købte jeg også en.JoePete var et eksempel på, at en MarkII ikke kunne få sin ejer i tale, selv om jeg syntes at den talte højt nok.
Min er solgt igen da den var for stor og klodset til min smag, men bortset fra det, var det et dejligt ur.
Baun Skrev:Co-axial priser kender jeg intet til! Men det er jo også noget ny-modens halløj, som hører til i BA synes jeg - og det er jo en helt anden snak - også økonomisk!... atter må jeg erklære mig enig med Baun. CoAx er noget "pebret".
Du skal iøvrigt også være opmærksom på at en service på en Chronograf er dobbelt så dyr som på en almindelig automatic!
vh Baun
For lige at illustrere, hvor forskellige udtryk en Speedmaster kan have, så lige en "stribe".

2 Speedmaster Professional og 2 "non Professional"; men allesammen Speedmasters.
1) Speedmaster MarkII
Speedmaster MarkII har jo også sin helt egen historie, KLIK: Strøtanker om MarkII
Den kan fås fra +6K; men forvent mere, såfremt den ikke skal være alt for "baldret".
2) den klassiske Speedmaster
Med sit klassiske og klare design, kan erhverves fra +10K
3) Speedmaster 125
Omegas 125 års jubilæums ur. Fremstillet i 2000 (unummererede) eksemplarer. Omegas første kronometer certificerede automatic kronograf.
Kaliber 1041. Kun anvendt i dette ur.
Et stort og magtfuldt (læs upraktisk) ur på ca. 200g - og som blot oser af Omega historie.
Ikke et måneur; men se blot fra Omega museet:

Kan erhverves fra +16K
4) Speedmaster Broad Arrow
Et smukt ur med stil elementer fra den aller første Speedmaster. Kaliber 3303 - kan erhverves for +17K
Nuværende model er med kaliber 3313 (coAx) - gætter på ca. +23K
Med venlig hilsen - Geodoc

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)