22-07-2009, 11:55 PM
Columbo Skrev:1039 lænken burde være den korrekte lænke til speedmaster fra 69. Jeg mener 1171 lænken er fra 1971 og forskellen på den og den nuværende er at låsen er 17 mm på den nye og ikke 15mm. Dvs. der findes to generationer af 1171. OMEGA logoet på den 15mm ligger i en trapez formet ramme istedet for firkantent.Ingen tvivl om at til f.eks. 145.012 (med 321) hører 1039 lænken. Låsen er også lidt kortere, hvilket gør at den i åben stand glider mindre let af hånden end 1171. Til gengæld har 1039 på begge sider af låsen fjedrene led - lidt "fixoflex" agtigt - Igen - ikke nødvendigvis de bedste løsninger, men historisk den korrekte - og sammen med øvrige kendetegn på typerne fra den tid (ex applikeret logo - afrundet sekundviser bagende osv)- med til at gøre uret let genkendeligt
INFO:
Jeg er ikke helt sikker men jeg har set nogle enkelte speedmaster med en lænke der er har små mellem led imellem de store matte led. Det er en lænke der blev lavet mellem 69-71 paralelt med 1039.
Jeg tror også at man har produceret forskellige lænker samtidigt og sikkert også til forskellige markeder.
vh
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)