19-09-2009, 08:30 AM
amk Skrev:Super flot ur og god historie. Jeg er dog selv kommet til den konklusion, at det ikke nytter noget at "opdigte" en historie på forhånd. M.a.o. kan vi (jeg) ikke forudbestemme, at et ur skal have en særlig betydning. Heller ikke selvom det følger os på særlige livsbegivenheder. Det gælder for den sags skyld flere af livets forhold.
Hvad der "virker" for én behøver naturligvis ikke at gøre det for andre !!
Jeg er ikke i tvivl om, at jeg har givet mig selv den rigtige "horologiske følgesvend" på turen og at det forhold, at uret har gjort mig følgeskab vil afføde en, endog betydelig, affektionsværdi for mig !
Da jeg fik min juridiske kandidateksamen, forærede mine forældre mig et "kandidat-ur" - et quartz Omega Seamaster DeVille. På bagkassen blev mit navn, titlen cand.jur. samt datoen for opnåelsen af eksamen indgraveret. Dette ur bar jeg hver dag indtil jeg var så uheldig at tabe det i forbindelse med et fald fra en hest .............. det var væk - er aldrig blevet fundet.
Jeg er ikke i tvivl om, at såfremt jeg ikke havde mistet dette ur, så ville jeg aldrig have skilt mig af med det og det ville for evigt have haft en særlig betydning for mig.
Min udsendelse med ISAF9 er for mig en ligeså skelsættende begivenhed i mit liv, som den dag , jeg fik min eksamen - tro mig, der er intet som helst "opdigtet" ved dette. Så jeg er ikke i tvivl om, at jeg har truffet en beslutning, der vil have den tilsigtede virkning for mit vedkommende.
Jeg kan ærligt talt ikke forstå argumentet, som er blevet brugt flere gange, om, at "konstruere en historie" !! Jeg bliver udsendt, uanset med hvilket ur, jeg end bærer ................ så min udsendelse er ikke en "konstrueret begivenhed", hvor min deltagelse heri udelukkende er tiltænkt at skulle give uret en historie, hvilket jo (så utopisk eksemplet end forekommer) ret beset er det eneste scenarie, der vil kunne dække denne argumentation.
Ure har en særlig betydning - en særlig besidderglæde for mig............ en følelse jeg håber, at jeg deler med de fleste andre herinde.
Så det ur, jeg vil have på min arm under en så skelsættende begivenhed i mit liv, som min udsendelse vil være, vil uværgerligt give det ur en affektionsværdi, uanset hvilket ur det drejer sig om. Jeg vil dog hellere knytte den affektionsværdi til et ur, der også på andre måder giver en "ejerskabsglæde", end jeg vil knytte affektionsværdien op på et "tilfældigt plastik-ur", for nu at beskrive det på den måde.
Håber, det giver mening ............... og hvis ikke, så er jeg sådan set også ligeglad (
/Peter
"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)