Hvad associerer du de forskellige ur-mærker med?
Enig - det bliver nok bare den sædvanlige diskution om hvad der skal til for at det er deres egne værker, men helt enig Cartier bad Edmond Jaeger om at hjælpe med et værk men var med i udviklingen - hvilket nok ikke kvalificerer til den skarpe deffination på inhouse
(lidt samme diskution når jeg ser på Omega 321 som en omega udvikling og nærmest in-house fordi de var mindst halvdelen af udviklingsstaben og bestilte værket blot til sig selv hos deres eget datterselskab Lemania)

Deres Santos Dumas udviklede de på opfording af flyveren Alberto Santos-Dumont, der manglede et armbåndsur (og det blev vel noget med det første egentlig herre armbåndsur) - og deres Baignoire and Tortue fra vist nok 1912 og Tank model fra 1917 er vel de længst producerede armbåndsure af alle - stadigt til at købe.
Den med tourbillons og top værker idag, viste jeg ikke, så spændende ny information for mig, som godt kunne ha været lokket med på at det i dag var fashion ure blot Icon_redface

vh[/quote]

nahh, mon ikke Edmond har været inde omkring flere af deres værker? Oplysningerne er meget forskellige når man læser rundt omkring, omkring ægteskabspagten mellem Edmond Jaeger og Cartier. Nogen steder er han ansat, andre steder på kontrakt, og tredie steder udvikles værkerne af jaeger ekslusivt for cartier og produceres på EWC-fabrikken. Hvad der er fakta af alle disse forskellige oplysninger kan man kun gisne om. Fakta er dog at EWC fabrikken ejet og styret af Cartier fremstillede adskillige værker, armbånds- som lommeursværker i forskellige varianter(kalibre), og de regnes 100% som inhouse cartier værker (har selv et enkelt 18 ligne fra omkring 1915, tykkelse knap 2mm). bro-layoutet er typisk og let genkendeligt på et EWC-værk. I en årrække efter at EWC-fabrikken stoppede med at udvikle egne værker, finisherede man bl.a. JLC og F.piguet værker. Anyway vist laver man tourbillons idag, bl.a. i modellen Cartier Ballon Bleau flying tourbillon. Cartier, som så vidt jeg ved var de første til at integrere logo i spændet, efterfulgt af bl.a. VC, har her integreret logoet som sekundviser. Hvor flot værket end er, så er jeg ret sikker på at designløsningen i ballon bleau-modellerne omkring cabochonkronen vil med statssikkerhed blive et hyppigt kopieret designelement in future to come. Når cartier kommer med noget nyt er det ALTID unikt og nyskabende.

İmage
Svar

Beskeder i denne tråd
Re: Hvad associerer du de forskellige ur-mærker med? - af Tukjær - 04-10-2009, 04:57 PM
Re: Hvad associerer du de forskellige ur-mærker med? - af jacob jensen - 04-10-2009, 11:27 PM
Re: Hvad associerer du de forskellige ur-mærker med? - af makita - 05-10-2009, 01:28 AM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)