17-11-2009, 06:23 PM
jacob jensen Skrev:Jeg ser en winder som det eneste rigtig hvis man ikke gider stille uret hver gang det skal
på armen køb noget i en god kvalitet så får du ingen problemer.
Jeg har selv en til 2500 kr og både mit JLC og mit ORIS køre og kørte perfekt i den,
spurgte engang jørgen krognos om det gav mere slid på uret at have det i en winder det svarede han meget tydeligt på NEJ det gør det ikke uret er beregnet til at gå
mere slid end ?
Et ur som ligger i skuffen, bliver slet ikke slidt. Olien kan ligge og blive sej osv. men værket slides ikke.
Et ur der sidder i en winder vil der naturligvis være et eller andet slid på - hvorvidt det er slid af nogen betydning - er spørgsmålet.
Lejer mv. kan jo skiftes - og det kan også være at de kan holde til 25 år i en winder (det er formentlig afhængig af værkets kvalitet, måske også winderens kvalite osv.). Men der er altså ikke noget, der drejer rundt, uden der er slid.
Jeg tror man kan sige, at hvis man overholder service intervallerne, vil det slid der påføres uret i winderen ikke få betydning, men personligt kunne jeg ikke drømme om, at lade mine gamle automatiske ure sidde og snurre i en winder altid. Jeg mener afgjort at det er unødvendigt slid!
vh Baun
Se min samling og profil
Constellation
Genéve
Seamaster
Øvrige Omegaer
Constellation
Genéve
Seamaster
Øvrige Omegaer

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)