MegaQuartz 2400
hannover_dk Skrev:
BobT Skrev:Min konge er: Præcision - Vær hilset Deres Majestæt, selvom jeg indtilvidere kun befinder mig i det mekaniske rige.

Jeg har dog flere gange bemærket dit Marine Chronometer på dine indlæg og tænkt sådan et ur ville jeg gerne eje. Er de til at komme i nærheden af for en fattig studerende?
Man kan skam godt nyde lidt præcision i det mekaniske rige, om end quartz jo der er klart overlegen. Om man kan komme i nærheden af den som fattig studerende, må være en opsparingssag - MEN på urmødet den 8/5 2009 - en hyggelig dag med mange ure - MON ikke Torben aka Geodoc kunne overtales til at have den med, og så kan man jo komme i nærheden - meget nær enda Icon_e_biggrin
vh
Nemli' JA! -i "slipper ikke" for MC, og mine andre "sære" ure. Icon_e_wink

@BobT
Prisen er desværre et sørgeligt kapitel.
Marine Chronometer findes i 2 generationer:
#Gen 1. ST 398.0836 med kaliber 1511 fra 1974, og produceret i 1.000 eksemplarer
#Gen 2. ST 398.0832 med kaliber 1516 fra 1975, og produceret i 8.000 eksemplarer
Den visuelle forskel er, at gen. 2 er 44 mm på "den lange led", mens gen. 1 er 49 mm.

For begge generationer gælder, at adskillige er gået til.
Det er sket ved at ejeren har lagt dem hen, uret har tappet alt strøm fra batteriet og herefter er (datidens) batteri begyndt at lække, hvorefter uret har "selvdestrueret".

Hermed er opstået, hvad der egentligt hænger mig ud af halsen; - "samler hype".
- uret er specielt.
- uret er produceret i et ringe antal.
- der er langt færre tilbage end produktionstallet indikerer.
- uret (bør) ledsages af et enestående dokumentationsmateriale.
..... og sådan er det indenfor al samlermani. Er det sjældent og vanskeligt at erhverve, ryger prisen op.
Man må så hælde sig op ad det almindeligt anerkendte privatkapitalistiske princip, at en vare koster det, som køber vil give.

Jeg er principielt imod, at angive hvad jeg har givet for mine ure; men gør her en undtagelse, da det illustrere niveauet ganske godt.
Nedenstående illustrerer mit indkøb til ca. 21K:
İmage
Billedet viser ikke en ledsagende OEM NOS lænke, der også var en del af "pakken"

Det er indlysende, at med sådan en pris skal man altså være "tændt" på projektet, og brænde for uret som eksempel på fremragende ingeniørarbejde, også selvom det er kvarts-styret.

Certificering
De første Marine Chronometer blev certificerede på observatoriet i Neuchatel.
Observatoriet blev imidlertid meget "mopset" over udsigten til skulle beskæftige sig med noget så inferiørt som en mulig strøm af kvarts armbåndsure.
Som modtræk indførte de en bestemmelse om, at et marine chronometer skulle have en glasåbning på mindst 50 mm i diameter.
Så var der sat stopper for armbåndsurene. I 1974 var der nok ingen, der kunne forestille sig, at herre armbåndsure anno 20xx kunne blive moderne i en så exorbitant størrelse.
Nogle af de moderne ure opfylder måske kravet om Ø50mm i glasåbning; men har så næppe de værkmæssige kvaliteter til at bestå.

et af urets ledsagende certifikater ser således ud:
İmage
man kan glæde sig over de mange nuller efter decimalpunktet
- certifikatets farve er rigtig nok, da det er en håndudfyldt formular på bøttepapir

Observatoriet i Besancon havde imidlertid ikke disse (fine) fornemmelser, og har certificeret Marine Chronometeret rutinemæssigt.
Falder man for et MC, der er prissat lavt på grund af manglende certifikat, kan man glæde sig over, at Observatoriet i Besancon har orden i arkivet.
Hos dem kan man købe en udskrift af det oprindelige certifikat, der så ganske vist er mærket med stemplet, "Duplicata".

Så har vi atter balladen. Selvom tallene er nøjagtigt de samme, vil (vi) sindssyge samlere hellere give et par K mere for original, fremfor erstatnings papirer.

Urets andet certifikat er Omega's egen test omfattende: G-test, tæthed, magnetisme og termisk tolerance.

Slægtskab
Marine Chronometer er i teknologisk slægtskab med "det ægte" marine chronometer, som Omega leverede til den franske flåde.
23 urfabrikater leverede test eksemplarer til flåden, og de blev gennem et helt år afprøvede på det mest ubarmhjertige. - Omega var bedst.

Nedenfor ses MC armbåndsuret sammen med sin "storebror":
İmage
Storebror er ekviperet med kaliber 1525 VEGA, der er endnu mere ekstrem, med et svingningstal på 4,19 MHz

Kaliber 1525 VEGA
Det store skibs kronometers kaliber er endnu mere frastødende end armbåndsurenes "værk".
İmage
Billedet af 1525 VEGA er medtaget for god ordens skyld;
- (og for at "Purister" kan få noget at væmmes over og pege fingre ad)
Icon_mrgreen

... En lille ønskedrøm
På den lange bane, kunne jeg godt tænke mig et sæt, som nedenstående:
İmage
Billede lånt fra E-Bay auktion, hvor prisen endte i "astronomi"

Den lange historie gjort kort: MC uden certifikater kan erhverves under 20K. Med certifikater over 20K, og op til 28K for perfekte eksemplarer.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar

Beskeder i denne tråd
MegaQuartz 2400 - af Geodoc - 27-12-2009, 07:27 PM
Re: MegaQuartz 2400 - af hannover_dk - 27-12-2009, 07:50 PM
Re: MegaQuartz 2400 - af Loncar - 27-12-2009, 08:08 PM
Re: MegaQuartz 2400 - af Geodoc - 27-12-2009, 08:23 PM
Re: MegaQuartz 2400 - af baun - 28-12-2009, 11:27 AM
Re: MegaQuartz 2400 - af Geodoc - 28-12-2009, 12:36 PM
om MegaQuartz 2400 (og tilgivelse) - af Geodoc - 27-04-2010, 01:09 PM
Re: MegaQuartz 2400 - af Geodoc - 27-04-2010, 02:04 PM
Re: MegaQuartz 2400 - af hannover_dk - 27-04-2010, 04:12 PM
Re: MegaQuartz 2400 - af Geodoc - 27-04-2010, 05:08 PM
Re: MegaQuartz 2400 - af BobT - 28-04-2010, 09:28 AM
Re: MegaQuartz 2400 - af hannover_dk - 28-04-2010, 10:37 AM
Re: MegaQuartz 2400 - af Geodoc - 28-04-2010, 11:23 AM
Re: MegaQuartz 2400 - af BobT - 28-04-2010, 11:48 AM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)