28-04-2010, 09:15 PM
BobT Skrev:Det er rart når andres viden og præferencer kan inspirer til selv at ville vide mere...Jeg kan ikke se et brug desværre? Det du ser er urets balance fjeder - hair-spring - som kan findes i div udgaver, f.eks i en flad udgave, eller i Brequet overcoil - og faktisk flere andre.
Undre konstruktion af balance hjulet noget. Er det korrekt at hjulet (her menes ydre cirkel) har et "brud"
Jeg ved ikke hvordan jeg eller skal forklare hvad jeg ser.
Havd gør dette ved præcisionen og er det noget unikt...?
Det ligner en overcoil. Det er en fjeder, som lader sig skubbe sammen og udvide - En lang fjeder, ikke flere cirkler, men en sammenhængende. Overcoil starter inde og går ud og rundt (det kunne jeg så ikke forklare her
Længden af den er afgørende for præcisionen. Den oprindelige flat-spring var lavet af et enkelt metal, og det betød at den blev længere i varme og kortere i kulde, hvilket ændrede urets gang. Moderne udgaver er lavet af bi-metal så flere metaller der arbejder forskelligt i forhold til kulde/varme udligner de store forskelle.
Der er også lavet coils af paladum som er non-magnetic - hvilket også er en fordel - men læs på nettet ved at søge hairpring og balance-spring, så vil nogen forklare det meget bedre end jeg. Et brud har den ikke - det må være formen der snyder dig - eller noget under fjederen? Får den et brud, går uret helt præcist - 100% præcist - en gang i døgnet.(står stille)
vh
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)