Er jeg eller min Seamaster hysterisk??
Hej Jesper
Velkommen på forum, med opdateret status fra: "Lurker" til "aktiv" Icon_e_wink

Du har allerede fået alle de gode og rimelige svar, jeg selv kunne komme på, så blot lidt supplement.

Som Baun skrev, så skal (og kan) et Omega holde til optrækket.
Mit gamle Seamaster, der var eneste ur gennem 38 år (manuelt optræk) er således blevet trukket mere end 13.800 gange, også uden at blive "slingervorn".
Det træge eller tunge optræk du bemærkede, har jeg også oplevet på kaliber 3303; men tillagde det en anderledes gearing end jeg var vant til.
I hvert fald var uret aldeles uproblematisk, og indtil nu, mit mest præcise mekaniske ur.

Som Hannover skrev, kan et winder i visse tilfælde være over kill.
Da automatic ure var nye for mig, var en winder et must - jeg gjorde det til både et problem og en videnskab, at stille datoen; men finder det aldeles uproblematisk i dag.
Min winder har 2 værker, og de ure jeg har i anvendelse sidder i winderen. Når der er et kvartsur med, så er det ene optræksværk stoppet, og uret præsenterer sig fint under winderens støvlåg.

Hannover har tidligere givet et godt råd om optræk. Nemlig: Tag uret af håndleddet når du trækker det op.
Dette "fif" gør, at optrækket bliver leveret vinkelret på uret og man undgår det skæve træk, der opstår, når uret er på håndleddet.
Et ur, der navnlig animerer til dette er min Seamaster 200 med skruekrone.
Når kronen er skruet ud bliver "stilken" ekstra lang, og så er der ingen grund til at "mosle" en tyk pegefinger ind mellem håndled og krone, så der leveres en skæv belastning.
.... jo jo - her bliver der tænkt på alting Icon_e_wink - men først og fremmest at nyde de dejlige ure.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar

Beskeder i denne tråd
Re: Er jeg eller min Seamaster hysterisk?? - af Geodoc - 24-05-2010, 11:21 PM
Re: Er jeg eller min Seamaster hysterisk?? - af jacob jensen - 24-05-2010, 11:41 PM
Re: Er jeg eller min Seamaster hysterisk?? - af jacob jensen - 24-05-2010, 11:58 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)