14-06-2010, 12:14 AM
Jeg aner ikke en dyt om schweizer værker, og kun en lille smule om japaner værker, men jeg kan da tilføje, at Seikos 8L35 værk, som sidder i nogle af Seikos gode automatiske Marinemaster ure, er en "skrabet" (læs: ujusteret, udekoreret og tilpasset) version af 9S55 værket, som bl.a. sidder i flere Grand Seiko modeller. Seiko fremstiller selv ALLE dele til uret, lige fra olie, over mainspring til lume materiale, så vi taler her om true inhouse
Så kan Seiko jo slås herfra og til evigheden med brandets "billig-mærke" prædikat, men det ændrer dog ikke på, at Seiko KAN lave gode ure - til rimelige priser, vel at mærke
Det skal naturligvis med, at der - synes jeg - er store og åbenlyse forskelle i den måde man tænke ur-fremstiling på, når man sammenligner Schweiz og Japan - sådan helt generelt og overordnet, og det bør da også med ind i overvejelserne, synes jeg ...
9S55 i en GS jubilæumsudgave

Min Marinemaster er blevet justeret hos Peter ifbm et pakningsskifte, og den vinder nu 1 sek. på to dage - uanset om den er på armen eller i kassen
Det er da meget godt gået af en "skrabet brugs-japaner", som sandsynligvis vil overleve mig ...
9S55 i en GS jubilæumsudgave

Min Marinemaster er blevet justeret hos Peter ifbm et pakningsskifte, og den vinder nu 1 sek. på to dage - uanset om den er på armen eller i kassen
De venligste hilsner, John

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)