16-05-2011, 05:05 PM
Geodoc Skrev:Når vi er ved autenticitet, er det også interessant at bemærke, at NASA frabad sig selvoptrækkende ure.ah så langt skal vi ikke hen - Apollo 13 i 1970 http://rolexblog.blogspot.com/2008/06/ro...story.html Jack Swigert havde her Rolex Pepsi GMT Master på HØJRE arm - venstre var stadigt besat af Omega Speedmaster som et Nasa krav -
På daværende tidspunkt havde man ingen erfaringer med funktionen af en optræksrotor i det vægtløse rum, og fravalgte den på grund af forsigtighed.
Det er korrekt, at det optræk, der stammer fra, at brugeren langsomt "vipper" sit håndled, og tyngden trækker i rotoren, ikke ville finde sted i vægtløs tilstand.
Derimod ville der finde masser af selvoptræk sted på grund af inertikræfter.
Faktisk skal vi helt frem til 1985 før det første automatic ur kom i rummet. Det skete på håndleddet af den tyske astronaut Reinhard Furrer.
Uret var (selvfølgeligt) et Sinn. - Herefter stopper det "selvfølgelige" i en række spekulationer om hvilket Sinn?
Med venlig hilsen - Geodoc
Jeg mener også der senere har været Rolex med op, ligesom jeg faktisk ikke er klar over hvad den Hammilton kronograf der var med op ret tidligt var bestykket med, men jeg tror nu det var en manuel.
En anden automatik i rummet var Seiko 6131 på armen af William Pogue på en 84 dages skylab mission som højrehånds ur.
Det kan tilmed ikke udelukkes, at også andet KAN ha været med op som ekstra ur - ligesom der jo har været batteriure i form af Bulova stemmegafler, med op tidligt.
Skal vi ha lidt tidlig historie på, kan nævnes Scott Carpenter der som udvalgt til Mercury 7 i 1962 kontaktede Breitling og bad om en 24 timers navitimer - og fik det - og efter alt man ved, havde den med op i 1962 - men det var naturligvis en manuel Venus
I mine øjne er det i øvrigt flottere at ha været ude i rummet på vandring uden på fuld rumdragt, end bare med inde i rumskibet - og der ligger Omega jo også suverænt - 105.003 Ed White ikke at forglemme
vh
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)