Omega Speedmaster - søger hjælp
Tio Malo Skrev:
Citat:CoAxialgangen reducerer friktionen i impulsmekanismen med næsten 90% og er iøvrigt smøringsuafhængig.
Spørgsmålet er så om dette er en forbedring, eller om det er uvæsentligt eller endog salgsgas.
Personligt finder jeg opfindelsen væsentlig, men det er blot min personlige overbevisning.
Hmmm.... Torben, jeg undrer mig en del. Efter alle de praktiske erfaringer med CoAxial - her inkluderet Lars´ udsagn om at det nu skal alligevel smøres kalder du det "smøringsuafhængig".
Jeg er ikke på korstog mod CoAxial, hele sagen er ganske fjern for mig og uden betydning for min hverdag men jeg undrer min kildekritiske urvens formulering... Icon_e_biggrin
Kære John. Jeg er ganske på det rene med, at du ikke er på korstog mod CoAx, og skal forsøge at formulere mig i overensstemmelse hermed...
... og uden irritation over, at stoffet er så komplekst, at det kræver bedre formuleringsevner end mine.

Lad os glemme alt om, at George Daniels havde en vision om at hele escapementet kunne være smøringsfrit.
Omega har valgt at smøre alle klassiske smørepunkter bortset fra palletterne, der som det banebrydende i opfindelsen fungerer smøringsuafhængigt.
Det er her friktionen er nedsat. - Det er her impulsen afleveres som et "knips", og ikke som en skubbende/glidende/fortrængende - friktionstung og smøringsafhængig bevægelse.

Man bliver altså nødt til at "udsætte sig selv for AHA-oplevelsen", ved studiet af de anbefalede animationer af ankergang vs. CoAxialgang...
... en beredvillighed jeg (suk) endnu ikke har konstateret (undskyld).

Her er nedenfor 2 andre animationer, fra: Walt Odets: "THE OMEGA CO-AXIAL: AN IMPRESSIVE ACHIEVEMENT"
- Her ses den store forskel på impulsafleveringerne.

İmage
Ankergang.
Prøv nu lige at betragte det fladt fortandede ganghjuls skæve, glidende, tangentiale, forskubbende pres på palletten
Her er gammel stiv smøring, eller udfældning af støv fatal for impulsafleveringen.
(Som illustrationen antyder, er den kileagtige bevægelse en uhensigtsmæssig mekanisk konstruktion til at få en pallette til at vandre opad)

İmage
CoAxialgang.
Bemærk til sammenligning, at der ikke er flader, der "glider på hinanden" - men i stedet er tale om en "spids der prikker" = Smøringsuafhængig.
(Som illustrationen antyder, er den prikkende bevægelse en hensigtsmæssig mekanisk konstruktion til at få en pallette til at vandre sideværts)
Med venlig hilsen -Geodoc
Svar

Beskeder i denne tråd
Omega Speedmaster - søger hjælp - af Alpo - 26-05-2014, 08:49 PM
Re: Omega Speedmaster - søger hjælp - af phrede - 26-05-2014, 10:53 PM
Re: Omega Speedmaster - søger hjælp - af Geodoc - 26-05-2014, 11:15 PM
Re: Omega Speedmaster - søger hjælp - af Alpo - 27-05-2014, 07:17 AM
Re: Omega Speedmaster - søger hjælp - af Geodoc - 27-05-2014, 08:53 AM
Re: Omega Speedmaster - søger hjælp - af Geodoc - 27-05-2014, 01:03 PM
Re: Omega Speedmaster - søger hjælp - af Geodoc - 27-05-2014, 02:59 PM
Re: Omega Speedmaster - søger hjælp - af Jcj - 27-05-2014, 07:52 PM
Re: Omega Speedmaster - søger hjælp - af Alpo - 27-05-2014, 09:44 PM
Re: Omega Speedmaster - søger hjælp - af Geodoc - 27-05-2014, 11:40 PM
Re: Omega Speedmaster - søger hjælp - af Geodoc - 28-05-2014, 07:01 AM
Re: Omega Speedmaster - søger hjælp - af Geodoc - 28-05-2014, 11:15 AM
Re: Omega Speedmaster - søger hjælp - af Lars - 28-05-2014, 11:46 AM
Re: Omega Speedmaster - søger hjælp - af Geodoc - 29-05-2014, 10:12 AM
Re: Omega Speedmaster - søger hjælp - af Geodoc - 29-05-2014, 10:51 AM
Re: Omega Speedmaster - søger hjælp - af Jcj - 29-05-2014, 06:45 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)