Speedmaster
(04-08-2015, 08:50 AM)Geodoc Skrev: Hej "007" - Du har allerede modtaget nogle gode svar på dit dilemma; hvilket ikke hindrer, at jeg også giver mit besyv.

Det er et overordentligt personligt dilemma du lufter, og der er næppe et entydigt svar; men nok en række (individuelle) holdninger.
Sådanne holdninger kan man benytte til at afveje sin egen tilgang til "det dejlige luksusproblem, at anskaffe en Speedmaster".
Her følger så et par af mine betragtninger, som du kan bruge til at spejle din egen holdning i, eller blot afvise med betragtningen, "Nej - det er virkeligt ikke mig".

Da Ω begyndte at producere glasbagkasse med indkig til værket, anvendtes kaliber 861 i "standard Speedmasteren". Kaliber 861 ses nedenfor:
İmage
Kaliber 861, der tidligere anvendtes i "standard Speedmasteren"

Ved fremkomsten af glasbagkassen, skulle der kæles lidt mere for kaliberens visuelle fremtoning.
Det blev så kaliber 863, der ses nedenfor:
İmage
Kaliber 863, der anvendtes i de tidlige udgaver af Speedmaster med glasbagkasse.

I Ω's kalibersystematik, betyder afsluttende "3-tal", at kaliberen er optimeret til anvendelse i forbindelse med glasbagkasse.
Det ses tydeligt, at der er gjort betydelige anstrengelser for at få 863 til at fremstå "delikat", bl.a. med et betydeligt poleringsarbejde, anglage og mønsterpolering (geneve slibning).

Det var så epoken, hvor Ω anvendte "de gyldne værker" - Disse værker afløstes af de Rhodiumplatinerede værker, der fremstår med blank metallisk overflade.
Nedenfor ses kaliber 1861:
İmage
Rhodiumplatineret kaliber 1861. (Rhodium er et modstandsdygtigt metal, der er lidt dyrere end platin)

Ligesom "fætteren" 861, ses et forholdsvis groft forarbejdet værk, uden dekoration og med standard maskinel finish.
Nu anvendes kaliber 1863 i modellerne med glasbagkasse. Kaliber 1863 ses nedenfor:
İmage
Kaliber 1863, der er den Rhodium platinerede pendant til 863.
Tilsvarende ses et betydeligt finisherings pensum, så værket fremstår smukt ved betragtning gennem glasbagkassen.

Blandt iøjnefaldende forskelle mellem standard og glasbagkasse-værkerne er:
İmage
... at part 1726 er fremstillet af metal, mens standardudgaven har kronografbremse fremstillet i kunststoffet Delrin, der med alderen får et lidt gulligt udseende.
Part 1726 er illustreret med Flightmaster kaliber 910, der kun adskiller sig fra Speedmasterens kaliber ved at have komplikationen 24-timers visning.

Opsummerende:
#1. Endetal "3" i kaliberbetegnelsen betyder, "til anvendelse med glasbagkasse".
#2. Ledende ciffer "1" betyder Rhodiumplatineret.

Personligt er jeg tilhænger af Hesalit "glas" - i daglig tale kaldet pleksiglas.
... og skræk og rædsel: "Jeg er fuldstændig kuldret med glasbagkasse".
Disse modstridende holdninger har jeg (personligt) afvejet til fordel for Hesalit-glas på forsiden og stålbagkasse.
Dette til trods for at "Saphiresandwich" har glasbagkasse med indkig til den smukke kaliber 1863.
Det har ikke været "nok" for mig, at kunne se værket; og samtidig "døje" et safirglas på forsiden.
Håber du kan anvende min reflektioner og danne din egen holdning til spørgsmålet, til hvilket der som sagt er mange mulige svar og begrundelser.

Med venlig hilsen - Geodoc

Sejt indlæg. Meget interessant læsning!

Tudor Heritage Chrono Blue (70330B)
Tudor Pelagos (25500TN)
Revue Thommen Moon Phase (16066.2537)
Certina DS Podium
Svar

Beskeder i denne tråd
Speedmaster - af 007 - 03-08-2015, 10:20 PM
RE: Speedmaster - af brauer - 03-08-2015, 10:51 PM
RE: Speedmaster - af tg - 03-08-2015, 11:37 PM
RE: Speedmaster - af Geodoc - 04-08-2015, 08:50 AM
RE: Speedmaster - af Dahl - 04-08-2015, 08:38 PM
RE: Speedmaster - af 007 - 22-08-2015, 02:55 PM
Speedmaster - af Rune B - 22-08-2015, 10:10 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)