"Ursamling frem for en samling ure"
Selvfølgelig skal man følge sit hjerte og sin passion. Alt andet ville jo være tosset. Det tror jeg vi alle kan være enige om.

Men, nogen gange kan det være svært alligevel. Man kan have en langsigtet strategi, men så ser man lige noget, eller får lige noget tilbudt og så køber man det "med hjertet selvfølgelig" og bruger måske 25 K. Dagen efter får man noget tilbudt til sa,mme pris, som er i tråd med den langsigtede strategi, som jo også er valgt med hjertet og nu kan man ikke så godt lige købe - for pengene blev jo fyret af igår på noget man købte med hjertet.

Så jeg tror også det handler om hvor meget man lader sig lokke rundt i forhold til hvor meget man holder sig til "det man faktisk allerhelst vil".

Jeg tror mange oplever at man har en grail - ret uopnåelig fordi den koster fx. 60 K.

Egentlig skulle det ikke være så stort et problem for man har måske 100 K investeret i forskellige ure. Men det er det så alligeven, for hvergang man har fået "frigivet" 30 K falder man over noget som man må eje til "en god pris"..... man når aldrig op på det Grailen koster, for der er for mange fristelser på vejen. Det hele er med hjertet.

Afgørende for om man har glæde af at have en ursamling er om man mærker glæden ved at udbygge samlingen - altså en umiddelbar følelse: Yes, nu har jeg 3 Omega Calendar fra 50'erne så man kan illustrere udviklingen fra hammerautomatik med dato over cal 504 og 503 med dato COSC og ikke COSC. Hvis ikke man nyder at stille urene op side om side og nyde dem, skal man jo ikke være samler. Det kunne også være 3 dykkerure fra Certina eller 3 dykkerure fra 3 forskellige producenter. Det er oplevelsen af at have urene samlet og se dem samlet der gør en til samler. tråd i samlingen eller ej.

Jeg ejer et udvalg af sko, men jeg stiller dem ikke op side om side for at nyde dem samlet. Tro mig det er der mange kvinder der gør - altsåp ikke med mine sko Icon_e_biggrin1 , men med 25 fine sko, som er indkøbt over år og som stillet op side om side fortæller historie og er en nydelse at eje og se, for dem.

vh Baun
Svar

Beskeder i denne tråd
Re: "Ursamling frem for en samling ure" - af jk - 10-04-2013, 03:03 PM
Re: "Ursamling frem for en samling ure" - af MortenKN - 10-04-2013, 03:04 PM
Re: "Ursamling frem for en samling ure" - af KimT - 10-04-2013, 07:03 PM
Re: "Ursamling frem for en samling ure" - af baun - 10-04-2013, 08:44 PM
Re: "Ursamling frem for en samling ure" - af baun - 11-04-2013, 11:47 AM
Re: "Ursamling frem for en samling ure" - af bcmb - 11-04-2013, 04:39 PM
Re: "Ursamling frem for en samling ure" - af baun - 11-04-2013, 06:01 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)