Afstemning: Hvad kster det at lave et perfekt ur - uden værket?
1. Kan laves for under 500 kr
2. Koster nok mellen 500 og 1000 kr
3. Koster nok 1000 - 2000 kr
4. Koster nok 2000 - 5000 kr
5. Koster over 5000 kr
[Vis resultater]

Hvor meget behøver et ordentlig ur at koste?
Jeg skal ikke prale af at have nogen særlig erfaring med håndtering og nær-studering af dyre ure, men det er min opfattelse ud fra et produktionsteknisk synspunkt, at finish på kasse mv. ikke nødvendigvis bliver meget bedre af at det koster mere end 3-5.000 DKK.

Jeg ejer eksempelvis et Seiko Sumo som koster 3-4.000 DKK, og der er altså intet at udsætte på det ur. Faktisk vil jeg påstå at mange dyrere ure har super kedelige og billigere producerede kasser end Sumoen.

Går man nærmere på uret og studerer detaljerne på urskive, visere, krans osv. osv., så er det klart at der også her kan være forskel i kvaliteten, men at denne ikke nødvendigvis bliver bedre af at uret er dyrere. I al fald mener jeg bestemt at der heller ikke her er et lineært forhold mellem kvalitet og omkostninger for disse komponenter så snart vi bevæger os over 3-5.000 DKK for et ur.

Ovre på WUS er der en gut ved navn 'curiousMan' der har et godt mikroskop og nogle gode fotograferingsevner, og han har haft en hel del ure mellem hænderne. Jeg linker her til en søgeoversigt over de tråde han har startet. Suverænt siger jeg bare. Der kan man danne sig et indtryk af, at pris og kvalitet ikke altid hænger sammen, og man bliver overrasket over hvad nogle affordable brands rent faktisk kan lave for penge.

[url]"http://forums.watchuseek.com/search.php?searchid=9632297" onclick="window.open(this.href);return false;">http://forums.watchuseek.com/search.php ... id=9632297[/url]

(hvis ikke lige mit link virker, så søg selv på bruger curiousMan og titlen "under the microscope" - der er p.t. 31 reviews af ure fra billige Seiko og Citizen til Rolex Sub og Omega Speedy.
Mvh. Bjørn
Seiko "Grand Cocktail" SDGM003, Omega SMPc, Magrette Dual Time, Seiko "Sumo" SBDC003, Steinhart OVM, Seiko SKX007 (modded), Certina DS Caimano, Casio G-shock, Casio Duro MDV106
Svar

Beskeder i denne tråd
Re: Hvor meget behøver et ordentlig ur at koste? - af Black Seal - 23-06-2013, 04:54 PM
Re: Hvor meget behøver et ordentlig ur at koste? - af Black Seal - 24-06-2013, 02:25 PM
Re: Hvor meget behøver et ordentlig ur at koste? - af bcmb - 29-06-2013, 08:24 AM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)