10-12-2013, 10:05 AM
Jeg er meget enig i at Cartier skal anses som en seriøs producent. Dog savner jeg stadig lidt fokus på deres "stangvare" modeller som vel stadig udgør ca. 90 % ?! af salget. Her er der tale om kedeligt finisherede og til prisen tavelige ETA værker, der tydeligvis ikke har fået meget "kærlighed" med på vejen
F.eks. er det mig ubegribeligt hvordan og hvorfor et Santos 100 chrono skal koste 65 k. Det burde koste ca. 20 k når man kigger på værket (7750) og den tilhørende finish. Det er ihvertfald hvad et tilsvarende ur koster hos andre. Men heldigvis er det uden glasbagkasse
Så her smider man en del kr. for navnet Cartier.
På deres in-house modeller er de konstruksmæssige elementer fino, men igen savner jeg sans for konstruktionsdetaljer og finish. Man skal op i deres giftige modeller, som er konstrueret af Renaud et Papi og Roger Dubuis før det bliver sjovt. Men der er ingen tvivl om at det generelle niveau er løftet voldsomt de sidste 5-7 år takket være den måske dygtigste kvindlige urmagerboss pt. Carole Forestier-Kasapi.
For mig står de ca. samme sted som GP gjorde for 10 år siden. Nemlig at en heftig brug at uheldigt dyre ETA værk modeller "støjer" i deres sortiment og trækker det generelle horologiske niveau voldsomt ned.
/Mads
På deres in-house modeller er de konstruksmæssige elementer fino, men igen savner jeg sans for konstruktionsdetaljer og finish. Man skal op i deres giftige modeller, som er konstrueret af Renaud et Papi og Roger Dubuis før det bliver sjovt. Men der er ingen tvivl om at det generelle niveau er løftet voldsomt de sidste 5-7 år takket være den måske dygtigste kvindlige urmagerboss pt. Carole Forestier-Kasapi.
For mig står de ca. samme sted som GP gjorde for 10 år siden. Nemlig at en heftig brug at uheldigt dyre ETA værk modeller "støjer" i deres sortiment og trækker det generelle horologiske niveau voldsomt ned.
/Mads

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)