Verdens tyndeste traditionelle urværk??
tak for opfriskningen, maltereren var lige præcis navnet. Det kan jeg huske fra at jeg for en tid siden var inde hos Krognos og forhørte mig om han kunne reparere lommeursværket(det store altså), hvor jeg havde 2 andre med, og det ene manglede så malteserkorset. Da fik jeg at vide at det var en sikring så man ikke overoptrak fjederen, men det kan vel ligeså godt være mig der har misforstået.

Men det billede du referer til er netop værket som ønskes identificeret. Lidt forvildende måske har jeg valgt at kalde det pre-(altså før)9-ligne. ML 9-ligne (hedder det vist helt korrekt uden at jeg anelse om hvad ML egentlig betyder) som udkom umiddelbart efter krigen (1946-1953, hvorefter det blev afløst af kal.2003) er de to sidste billeder i det oprindelige indlæg. Der har fjederhuset intet malteserkors og ej heller på kal.2003. Grunden til at det store lommeursværk kom med var for at visualisere ligheden i selve fjedermekanismen til optrækskronen på dette og det som du lånte fra det oprindelige indlæg.

Men når AP kan smide et værk på markedet så kort tid efter krigen(går ud fra at der næppe var den store udviklende aktivitet under selve krigen), så er det vel ikke umuligt at de også havde et fra før krigen. De eneste reelle konkurrenter fra så tidligt, med hensyn til ekstremt tynde værker var vel Jaeger(verdens tyndeste PW-værk med 1,38mm i 1907) og AP(verdens tyndeste PW-værk 1,32mm i 1925). Med det in mente er det min formodning at værket kommer fra en af disse manufakturer og faktisk er jeg tilbøjelig til at tro at begge har haft en finger med. den højglanspolerede plade med 2 skruer til at holde balancefjederen fast til balancebroen er ellipseformet, hvilket jeg ikke før har set hos audemars som typisk har en mere bananformet af slagsen. Til gengæld er ellipseformen typisk brugt af EWC/cartier(som Jaeger havde tæt tilknytning til) og også af PP.

Og det endte jo med at JLC lavede kal.2003, så det er vel ikke umuligt at de tidligere har stukket hovederne sammen for at udvikle noget de begge brændte for. Og så det faktum at der hverken findes signatur(dog set før) og intet serienummer(har jeg aldrig set før), får mig til at tænke at værket muligvis aldrig har været i produktion.
Svar
så er JLC cal. 101 vist nok verdens mindste værk på 4,8x14 mm og 3,4 mm tykt, vejer 0,9 gr og 98 dele. er produceret siden 1929 og stadig i produktion. Vist nok kun fremstillet i max 2000 exempl. kronen sidder bag på værket.
her isat diamant armbånd, JLC The Joaillerie 101 Manchette, et godt bud på diamanter med lidt horologisk skønhed iblandet :

İmage

og prisen?, say no more...

Mikael
Svar
Ja hvis man spørger om prisen så har man ikke råd Icon_e_biggrin
spændene tråd ellers Icon_cool
Svar
makita Skrev:ups, jeg troede at 9-ligne eller 9-linjers værk var selvforklarende, og ligeledes gik jeg ud fra at værkkyndige var bekendte med tykkelsen på Audemars Piguet kal.2003 eller et Vacheron&Constantin kal.1003, der begge måler 1,64mm. størrelsen målt i mm kan jeg desværre ikke huske nøjagtigt i hovedetAnyway jeg havde desværre hverken ternet papir eller tændstikker ved hånden, så i stedet brugte jeg en almindelig dansk en-krone. Værket er fraktionelt større i diameter og fraktionelt TYNDERE i tykkelsen.
Jeg ved godt hvad 9-ligne er i størrelse og så alligevel.
Enkronen er jo super at sammenligne med - både i ligne diameteren men endnu mere - og for mig fantastisk - i tykkelsen. Tænk sig det gamle værk er jo tyndere end en en-krone Icon_e_surprised Det er knagme flot

Synd billederne er så tågede faktisk - men imponerende tykkelse

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
synes ikke i skulle snydes for verdensrekorderne, så her kommer de. Iøvrigt utroligt at så store værker kan laves så tynde. Bemærk iøvrigt igen ligheden på fejedermekanismen til optrækskronen på AP lepine og mit

İmage
İmage
Svar
Det er da ligegodt vildt at se det fra siden - jeg kom simpelthen til at grine Icon_razz tænk man kan det der

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
1907. Lépine pocket-watch equipped with the world’s thinnest calibre

The Jaeger-LeCoultre brand was born from the encounter between two men. In 1903, Parisian watchmaker Edmond Jaeger invited Swiss manufacturers to develop and undertake a smallseries production of the ultra-thin movements he had invented. Determined to respond to this challenge, Jacques-David LeCoultre, grandson of the founder of LeCoultre & Cie, became passionately interested in this project. Subsequent cooperation between the two men soon gave rise to the most amazing collection of ultra-thin simple and complicated movements.
Among them was LeCoultre Calibre 145, which since 1907 is still the thinnest in its category at just 1.38 mm high. Only the extraordinary convergence of skills and horological passion cultivated within the Manufacture could make such a feat possible. LeCoultre Calibre 145 was
manufactured in a small series for over half a century.
Characteristics: 1907. The world’s thinnest pocket-watch. So-called “knife” case. Lecoultre Calibre 145. 18-carat yellow gold. Jaeger-LeCoultre Heritage, inventory no. 314.

İmage

JLC imponerer igen, nok det mest interessante mærke på den innovative side

Selv Atmos fra 1930 imponerer mig igen og igen, et stueur der er drevet af variationer i temperaturen ( 1 grads variation giver 2 dages gangreserve)
Svar
hej michael enten er teksten fra før 1925 eller også er den ikke helt rigtig. Ap en måler nu blot 1,32mm men begge er imponerende. Jeg tror det er samme ur fra lecoultre som vi begge viser billeder af. nå men her kommer oversigten over de mest markante landmærker på dette felt.

İmage
Svar
well så faldt jeg vel over uret (eller tilsvarende)som sælger (altså ham som jeg købte mit værk fra) dengang kaldte coin-watch, monteret med AP 9-ligne som var forgængeren til kal.2003. Annoncøren (fra linket forneden) kalder det kal.2003, men det er i hvertfald ikke rigtigt for dem har flere liggende af og det ser ikke sådan ud, selv om det minder om. Ligheden til mit er derimod slående, men på dette værk som på kal.2003 er click-fjederen som sagt fældet ned i broen og broen "bygger" et par 1/10mm mere, men ligger ovenpå på mit, hvorimod selve broen er væsentligt lavere på mit. Jeg føler mig mere og mere overbevist om at mit værk var færdigudviklet hos AP omtrent lidt før krigen startede men nåede aldrig at komme på markedet, blev omdesignet umiddelbart efter krigen med ombygget fjederhusbro, som vel tillader et lidt kraftigere fjederhus(bedre gangreserve??) og kom på markedet i 1946. Hvordan mit så "forsvandt" fra AP-fabrikken er svært at sige, men mon ikke der skete sjove ting under krigen af urpassionerede officerer?

tjek linket og see for yourself (kommentarer er meget velkomne)

[url]"http://cgi.ebay.com/Rare-Audemars-Piguet-100-French-Francs-Gold-Coin-watch_W0QQitemZ260331602016QQcmdZViewItemQQptZUK_Jewelery_Watches_Watches_MensWatches_GL?hash=item260331602016&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2%7C65%3A1%7C39%3A1%7C240%3A1318">http://cgi.ebay.com/Rare-Audemars-Pigue ... 240%3A1318[/url]
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)