Afstemning: Hvad kster det at lave et perfekt ur - uden værket?
1. Kan laves for under 500 kr
2. Koster nok mellen 500 og 1000 kr
3. Koster nok 1000 - 2000 kr
4. Koster nok 2000 - 5000 kr
5. Koster over 5000 kr
[Vis resultater]

Hvor meget behøver et ordentlig ur at koste?
Beklager Icon_flov
Svar
Claus Tukjær Skrev:Et ordentligt ur (for mig) indeholder et fornuftigt automatik værk, f.eks. ETA2824, SW200 eller Seiko 6R15, og koster, fra nyt imellem kr. 2.000-kr. 5.000.....

Yes lige mine ord. Alt over 3000 kr. for et mekanisk armbåndsur er luksus og spild af penge, medmindre vi taler ædelmetal.

Men derfor kan et design på et ur som er langt dyre jo godt tiltale en.
Svar
Jeg kan ikke forstå hvor i finder ham der gutten som:
Møder stabilt på arbejde, har erfaringen, den håndværksmæssige kunnen og samvittigheden til at lave en kasse med både børstede og polerede facetter, til de der penge?

Hvis det skal laves på maskine skal der et ret omfattende kvalitetssikrings "apparat" til.

Det hele står og falder dog på definitionen af "ordentligt".
Lever i min egen lille dykkerklokke..
Svar
peterkaa Skrev:Jeg kan ikke forstå hvor i finder ham der gutten som:
Møder stabilt på arbejde, har erfaringen, den håndværksmæssige kunnen og samvittigheden til at lave en kasse med både børstede og polerede facetter, til de der penge?

Hvis det skal laves på maskine skal der et ret omfattende kvalitetssikrings "apparat" til.

Det hele står og falder dog på definitionen af "ordentligt".

jammen jeg har heller ingen ide om hvordan det gøres. Må blot erkende at jeg har svært ved at finde kvalitetsfejl på fx et Seiko til 2 K.

Jeg har aldrig kunnet se kvalitetsforskel på et Certina og et Omega i forarbejdning. Jeg kan heller ikke se forskel på forskel i forarbejdningen af er Rolex og et Omega.

Jeg kan forstå at der kan være store forskelle i hvad det koster at lave forskellige løsninger, men vælger man ikke særlig vanskelige løsninger kan nogle fabrikanter tilsyneladende lave perfekt forarbejdede kasser mv. til små penge.

Jeg imødeser er foto session hvor man punkt for punkt viser kassearbejde på fx et Rolex som er flottere og mere velforarbejdet end på et Seiko til fx 2-3 K. Jeg har tilgode at se det.

Jeg tog netop værket ud af diskussionen for den er jo lidt vanskeligere et illustrere sådan umiddelbart.

Vis mig hvad Certina ikke laver ordentligt sammenlignet med Omega - eller Seiko sammenlignet med Omega. Det skulle være relativt let at vise med de kameraer og makro faciliteter der findes i dag, hvis der er nogen forskel af betydning.

Jeg tror vi betaler kassen for navn og image - og varm luft.....

vh baun
Svar
Black Seal Skrev:
Claus Tukjær Skrev:Et ordentligt ur (for mig) indeholder et fornuftigt automatik værk, f.eks. ETA2824, SW200 eller Seiko 6R15, og koster, fra nyt imellem kr. 2.000-kr. 5.000.....

Yes lige mine ord. Alt over 3000 kr. for et mekanisk armbåndsur er luksus og spild af penge, medmindre vi taler ædelmetal.

Enig i at man kan få et godt og funktionelt mekanisk ur for ca. 3-4.000 kr. med ETA værk, men at påstå dyrere ure er spild af penge er jeg direkte uenig i. Det kommer naturligvis an på vores forskellige preferencer. De ting JEG værdsætter på mine ure kan ret og slet bare ikke fås i det prisleje. At det så ikke er funktionelle faktorer men finere tekniske løsninger, finish og forarbejdning på særligt værket er så en anden snak.

Men hvis nogen kan fremvise et ur der kan give mig det for ca. 5.000 kr. skal jeg da være den første til at købe det, for så er der dælme value for money Icon_hello

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
Svar
TimeToWatch.dk Skrev:
Black Seal Skrev:

Enig i at man kan få et godt og funktionelt mekanisk ur for ca. 3-4.000 kr. med ETA værk, men at påstå dyrere ure er spild af penge er jeg direkte uenig i. Det kommer naturligvis an på vores forskellige preferencer. De ting JEG værdsætter på mine ure kan ret og slet bare ikke fås i det prisleje. At det så ikke er funktionelle faktorer men finere tekniske løsninger, finish og forarbejdning på særligt værket er så en anden snak.

Men hvis nogen kan fremvise et ur der kan give mig det for ca. 5.000 kr. skal jeg da være den første til at købe det, for så er der dælme value for money Icon_hello

/Mads

Icon_+1

Hilsen Tom.
You can't turn back the clock. But you can wind it up again.
Svar
Hvem har talt om spild af penge - ikke jeg.

jeg betaler da for de ure jeg køber og glæder mig over dem. Udvikling, image, design, spændende løsninger osv. er da penge værd.

Jeg undrer min blot over at fin forarbejdning af kasse, skive, visere ofte nævnes som noget særligt:

Fx "jeg sidder her med mit nye xxxx ur til 7 K og kan se at det er lækkert lavet. forarbejdning som på langt dyrere ure".

Ja, selvfølgelig - man kan sagtens forarbejde kasse, skive og visere på et ur til 1000 kr så det er perfekt. Hvorfor skulle man ikke kunne det.

Det er helt andre ting man betaler for når man køber dyrere ure. Icon_e_biggrin1

Det er sådan set det der er min pointe. Det er navn, image, særlige løsninger, design, nye udviklede dele (keramisk krans fx) og Co-axial værk eller andre finere værker og lignende.

Selvfølgelig koster et bedre (finere forarbejdet og med finere løsninger fremstillet i mindre oplæg) naturligvis også mere. Men det ønskede jeg jo at pille ud af debatten fordi det netop er sætningen:

"Jeg sidder her med mit nye xxxx ur til 7 K og kan se at det er lækkert lavet. forarbejdning som på langt dyrere ure"

Jeg ikke helt kan se så meget mening i.

Summasumarum - der er ingen grund til at give mere end få tusind kroner for at få et ordentligt og vellavet ur. Men giver man mere, kan man nogen gange få ure som udover at være ordentlig lavet giver mange andre kvaliteter og værdier.

vh baun
Svar
baun Skrev:Jeg tror vi betaler kassen for navn og image - og varm luft.....

vh baun

Det må være denne sætning som kan opfattes som at vi bliver snydt når vi køber dyre ure.

Og jo det kan jeg godt genkende.

Ingen tvivl om at vi betaler meget for navn og image. Og det er jo grundlæggende "varm luft" altså noget uhåndterligt og diffust som i bedste fald varmer lidt.

Vores problem er vel at det kan være svært at få de nyeste løsninger. De helt særlige kvaliteter som kun dyre ure tilbyder uden at betale for navn og image?

Så skal man finde et ukendt mærke som tilbyder alle de andre kvaliteter, men hvor der altså ikke er ofret på markedsføring og image. Findes det? Sikkert, men hvem vil have noget super luksus, som ikke engang urtosser kender? Icon_mrgreen Ikke mange tror jeg. Så vi vil altså godt have mærke og image og vi vil også betale for det Icon_naugthy

vh Baun
Svar
Baun det var denne udtalelse jeg var uenig i:

Black Seal Skrev:Alt over 3000 kr. for et mekanisk armbåndsur er luksus og spild af penge, medmindre vi taler ædelmetal.

Ikke det du skrev, hvis ellers det var mit indlæg de referede til?! Jeg er skam enig i at man ikke får dobbelt så meget ur for pengene når man betaler den dobbelte pris. Jeg tror der er STOR forskel på hos hvem og hvor meget man betaler for historie og "varm luft". Der er mange mærker der simpelthen ikke har navnet til at tage overpriser, og alligevel syntes jeg faktisk ikke de tilbyder voldsomt meget mere ur for pengene end dem der har navnet til at tage mere pga. dette.

Lidt sjovt er et par af de mærker der i min verden overpriser for deres produkter faktisk ikke har den vilde historie at byde på. Nemlig Richard Mille og Hublot. At de så markedsfører sig som "the shit to wear" hvis du er noget inden for noget, er så med garanti en bevist markedsføringsstrategi når nu man ikke har 200 års historie og stolte håndværkstraditioner.

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
Svar
Ok så er jeg med.

jeg mener ikke det er spild af penge at give mere en 3 K for et ur. Jeg tror at de øvrige kvaliteter sagtens kan være penge værd selvom de ikke giver sig udslag i en mere velforarbejdet kasse mv. Fx mener jeg værket betyder en del også.

Jeg har jo ikke nogen rigtig dyre ure men jeg synes da jeg har fået ganske mange ting udover et ordentligt ur i mit Omega de Ville Hour Vision, men om det så er de små 50 k værd som det koster fra nyt eller ca de halve som jeg har givet er nok en meget individuel sag.

vh baun
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)