indstilling af Gmt Master2 dato
Jeg har læst nongen steder at et gmt master2 har en quickset dato funktion. Er jeg galt på den eller hvad? Kan man indstille datoen på et gmt master2 uden at skulle dreje den lille viser 720 grader rundt?

mvh. Frederik
Svar
Anonymous Skrev:Jeg har læst nongen steder at et gmt master2 har en quickset dato funktion. Er jeg galt på den eller hvad? Kan man indstille datoen på et gmt master2 uden at skulle dreje den lille viser 720 grader rundt?

mvh. Frederik

Hvis jeg ikke husker forkert, så har GMT-II og Explorer II samme cal., nemlig 3185. Der er ganske rigtigt 'quick set', men det er af timeviseren.
Jeg har forgæves forsøgt at få min Explorer II til at opføre sig som min Sea-Dweller, hvor man kan køre alle månedens dage igennem ved at trække kronen helt ud, siden skubbe den en lille smule ind og så ellers dreje. Nope, den går ikke med Explorer II'en. Der må man høvle hele måneden igennem med 720 graders idioti - altså nyde timeviserens 'quick set' på en lidt indirekte facon, ikke? - hvis man er kommet til at "spole en dag for langt". Så SD'en har noget, Explorer II'en ikke har. Og omvendt.

I min Explorer II-folder bekræftes jeg i min antagelse på s. 5, hvor der tales om 'Position 2':

"To change the date, just keep turning the hour hand, this can be done in either direction."

Når vi taler om større datojusteringer, er der tale om 'slow set'. Meeen. Vi lever (sgu) med det.

Vh

Pierre
Svar
Tak for svaret. har også siddet med min Gmt master2 men den gør det samme som din explore. selvfølgelig lever vi med det Icon_e_biggrin.
tak for svaret.

mvh. Federik
Svar
Tak for svaret. har også siddet med min Gmt master2 men den gør det samme som din explorer. selvfølgelig lever vi med det Icon_e_biggrin.
tak for svaret.

mvh. Federik
Svar
På mit vintage GMT I ref. 16750, som er 1. generation med quick set dato, skal kronen drejes baglæns når den står i 1. hak. Lidt spøjst, men det virker. Har I prøvet det? Der er quick set dato på modellerne I har. Håber det virker!

Mads
Svar
Mads Gjødesen Skrev:På mit vintage GMT I ref. 16750, som er 1. generation med quick set dato, skal kronen drejes baglæns når den står i 1. hak. Lidt spøjst, men det virker. Har I prøvet det? Der er quick set dato på modellerne I har. Håber det virker!

Mads

Hej Mads.

Tik for tippet, men verden har ændret sig siden den ældre - men noble, bare rolig! - GMT-I. Første hak og baglæns drejning medfører som forventet intet. Drejer man méd uret, trækkes det op manuelt, men drejer man mód uret, er der bare gnidningsløst friløb. Sjovt, at du kan køre dato 'quick set' på den måde. Det vidste jeg ikke.
For lige at ramme en pæl gennem teorier om, at der skulle være dato 'quick set' på Explorer II, så citerer jeg lige fra Explorer-folderens s. 2, hvor det godt camoufleret indrømmes, at dato-justeringen nok kan opfattes som lidt langsommelig:

"... Semi-rapid date change..."

Man siger ikke langsom eller hurtig, men "halvhurtig". Nok for at undgå
"halvlangsom", ikke? Anyway, jeg tager formuleringen som udtryk for, at en egentlig 'quick set'-funktion for datoen ikke er en del af værkets idé.
Ellers er jeg da blevet helt gak.

Venlig hilsen

Pierre
Svar
he he jeg kan nu heller ikke finde quick set af datoen på mit explorer og såvidt jeg kan forstå på manualen findes den ikke Icon_e_surprised
Svar
Surt! Nå men det er da bedre med en semi-quick set end ingen quick set Icon_e_biggrin I mine øjne bør de sløjfe ordet quick set helt. Det er misvisende. Så kan jeg føje endnu et punkt til listen over fordele ved at købe vintage modellen frem for de nye Icon_cool

Mads
Svar
Mads Gjødesen Skrev:Surt! Nå men det er da bedre med en semi-quick set end ingen quick set Icon_e_biggrin I mine øjne bør de sløjfe ordet quick set helt. Det er misvisende. Så kan jeg føje endnu et punkt til listen over fordele ved at købe vintage modellen frem for de nye Icon_cool

Mads

Ja, jo, deeet... For nu at fyre en 'conversation killer' af FOR SJOV, så er vi nogen, der bløder psykodadlen og så stille og roligt ved daglig brug ender med at stå med en vintagemodel. Icon_smil Hey, what's thirty years, dude...? Jeg har ikke så travlt. På den anden side, ved jeg godt, hvad du mener, men f.eks. acryl ville nok højst holde i fem minutter på mit håndled, da jeg virkelig bruger mine ure. De får knubs. Bortset fra det, så er der nu ikke noget så pænt som en urenoveret 1680er i god original stand. Syv sind... Icon_rolleyes

Vh

Pierre
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)