Hvordan er kvaliteten på INVICTA ure ?
Ingen tvivl om, at manden har bestået første semester på marketingsskolen...

Men jeg sendte alligevel spørgsmålet videre til min metallurgi-pusher, der svarede:

Citat:Mig bekendt betyder 'kirurgisk rustfrit stål', at det er den kvalitet af rustfrit stål, som også bruges til kirurgiske-redskaber. De har af en eller anden grund enormt høje krav til, at redskaberne skal være VIRKELIG rustfri, og der må ikke være, hvad nogen kalder afsmitning, dvs. at materialet ikke må smitte af på andre ting, så som folks indre organer. Det lyder for mig som et unødigt dyrt materiale til et ur, men hvad ved jeg ;o)

Så ved vi det...
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
hannover_dk Skrev:Helt enig i at det er en ren gang reklamegas i teksten på annoncen, men omvendt nok ikke noget der er egentligt løgn - Stål (kirugisk) - bagplade med "vidue" osv og man må nok give sælgere lidt frihed så længe der ikke står direkte løgn. At vi så kan se lige gennem det fordi vi kender Invicta er så heldigvis også klart, og DSFIRST som startede tråden har nok nu fattet - hvad vi alle har skrivet - citerer mig selv
Invictaen er for dyr her, alt for dyr kan vi give som "service meddelelse til ham der startede tråden
DS kan jo lige fortælle os hvad han ender med at købe Icon_e_smile
vh

Hej Hannover

Jeg leder stadig efter mit drømmeur til lidt pænere brug. Har jo netop købt arbejdsuret i form af Citizen Nighthawk titanium som tidligere beskrevet i anden tråd. Ds first+ chronograph Quartz modellen er stadig en af mine favoritter til prisen. Er flot skruet sammen og udstråler kvalitet. Det er dog ikke et automatic Icon_redface

Har du eller i ellers nogen gode bud til et kvalitetsur og gerne med automatic. Omega seamaster automatic er også et ur jeg drømmer om. Men prisen Icon_e_confused

Men som brugt måske. Nogen forslag
Omega Seamaster 2254.5000
Steinhart Ocean One

Svar
Mads Gjødesen Skrev:Til 2.000 kr. er det et ok køb. Jeg vil mene det er fair uden at være et røverkøb til den pris. Du får et ganske udmærket værk som der allerede er skrevet meget om i DS-tråden. De to værker er 100 % identiske. MEN selve uret har slet ikke samme finish som Certina DS first 200 m dykkermodellen. Tjek den artikel jeg har skrevet omkring mekaniske ure til under 3-4.000 kr. og du vil se tydelig forskel i finishen til DS fordel.

[url]"http://www.vintageure.dk/DesktopDefault.aspx?tabid=297">http://www.vintageure.dk/DesktopDefault.aspx?tabid=297[/url]

Invicta´en har en finish som ure i 1.000-2.000 kr. klassen der bærer præg af "runde kanter". Typisk for denne prisklasse at der ikke er kælet for detaljer.

Dette Invicta er bestemt ikke 6.000 kr. værd, hvis det er den vejl. pris. Desuden er beskrivelsen da alle tiders joke Icon_e_biggrin Der er da tale om den værste gang salgsgas. Kirugisk stål, forgyldte værk, lavere pris end normalt, kult-status ect... My ass Icon_e_confused Uret er ikke bedre end andre i 2-3.000 kr. klassen og finish og kvalitet er bestemt ikke imponerende. Jeg er både Rolex og Omega-ejer og ja jeg er overrasket. Men kun negativt over sælgers beskrivelsen Icon_e_wink Men hans billeder er derimod ganske gode og man har mulighed for at vurdere kvaliteten. Så det er da super.

Et par sjove beskrivelser:

Hærdet antireflexbehandlet buet mineralglas.

Kirurgisk rustfrit stål overalt.

Super lækker lænke i kirurgisk rustfri stål i kraftig kvalitet.

Drejelig lynette i kirurgisk rustfri stål.

Bagplade m. ”vindue” i hærdet mineralglas, så man kan se det flotte forgyldte schweizer-urværk

...og i en helt unik kvalitet.

Man får med andre ord et heltfantastisk lækkert, sporty og robust ur med ægte schweizer-værk og til enmeget lavere pris end normalt for ure af denne kvalitet.

Invictahar opnået kult-status på grund af den ekstremt høje kvalitet og lave pris.
Derer tale om en kvalitet, hvor selv Rolex og Omega - ejere bliver stærkt overraskede!!

Hej Mads

Tror du har ret mht. Invicta. Holder mig fra det...

Ville nu også have det i hånden inden køb for at mærke kvaliteten. Så hellere et af de mere kendte mærker.
Steinhart Ocean One

Svar
DSfirst Skrev:
Mads Gjødesen Skrev:Til 2.000 kr. er det et ok køb. Jeg vil mene det er fair uden at være et røverkøb til den pris. Du får et ganske udmærket værk som der allerede er skrevet meget om i DS-tråden. De to værker er 100 % identiske. MEN selve uret har slet ikke samme finish som Certina DS first 200 m dykkermodellen. Tjek den artikel jeg har skrevet omkring mekaniske ure til under 3-4.000 kr. og du vil se tydelig forskel i finishen til DS fordel.

[url]"http://www.vintageure.dk/DesktopDefault.aspx?tabid=297">http://www.vintageure.dk/DesktopDefault.aspx?tabid=297[/url]

Invicta´en har en finish som ure i 1.000-2.000 kr. klassen der bærer præg af "runde kanter". Typisk for denne prisklasse at der ikke er kælet for detaljer.

Dette Invicta er bestemt ikke 6.000 kr. værd, hvis det er den vejl. pris. Desuden er beskrivelsen da alle tiders joke Icon_e_biggrin Der er da tale om den værste gang salgsgas. Kirugisk stål, forgyldte værk, lavere pris end normalt, kult-status ect... My ass Icon_e_confused Uret er ikke bedre end andre i 2-3.000 kr. klassen og finish og kvalitet er bestemt ikke imponerende. Jeg er både Rolex og Omega-ejer og ja jeg er overrasket. Men kun negativt over sælgers beskrivelsen Icon_e_wink Men hans billeder er derimod ganske gode og man har mulighed for at vurdere kvaliteten. Så det er da super.

Et par sjove beskrivelser:

Hærdet antireflexbehandlet buet mineralglas.

Kirurgisk rustfrit stål overalt.

Super lækker lænke i kirurgisk rustfri stål i kraftig kvalitet.

Drejelig lynette i kirurgisk rustfri stål.

Bagplade m. ”vindue” i hærdet mineralglas, så man kan se det flotte forgyldte schweizer-urværk

...og i en helt unik kvalitet.

Man får med andre ord et heltfantastisk lækkert, sporty og robust ur med ægte schweizer-værk og til enmeget lavere pris end normalt for ure af denne kvalitet.

Invictahar opnået kult-status på grund af den ekstremt høje kvalitet og lave pris.
Derer tale om en kvalitet, hvor selv Rolex og Omega - ejere bliver stærkt overraskede!!

Hej Mads

Tror du har ret mht. Invicta. Holder mig fra det...

Ville nu også have det i hånden inden køb for at mærke kvaliteten. Så hellere et af de mere kendte mærker. Ellers en rigtig god artikel omkring dine oplevelser med mekaniske ure i 2-3000,- klassen Icon_e_wink
Steinhart Ocean One

Svar
GTwatch Skrev:Ingen tvivl om, at manden har bestået første semester på marketingsskolen...

Men jeg sendte alligevel spørgsmålet videre til min metallurgi-pusher, der svarede:

Citat:Mig bekendt betyder 'kirurgisk rustfrit stål', at det er den kvalitet af rustfrit stål, som også bruges til kirurgiske-redskaber. De har af en eller anden grund enormt høje krav til, at redskaberne skal være VIRKELIG rustfri, og der må ikke være, hvad nogen kalder afsmitning, dvs. at materialet ikke må smitte af på andre ting, så som folks indre organer. Det lyder for mig som et unødigt dyrt materiale til et ur, men hvad ved jeg ;o)

Så ved vi det...

Har sakset dette fra encyklopædien Wipeka;

Den generelle betegnelse rustfrit stål benyttes om legeringer af jern, der har sværere ved at korrodere end almindeligt jern. Fagligt skelnes der mellem rustfast (1.4301) og syrefast stål (1.4404), og begge dele fås i mange forskellige legeringer. Andre egenskaber kan også opnås gennem legeringer, bl.a. hårdheden og sejheden i værktøjsstål og det totalt korrosionsfri kirurgisk stål.

De rustfri legeringer indeholder krom (op til 20 %) og nikkel, og gerne molybdæn, silicium, vanadium og andre metaller, der bidrager til styrke og sejhed.

Hemmeligheden er bl.a. kromen. Krom danner ilte (oxider) nemmere end jern gør. Men kromoxid virker meget anderledes end jernoxid (rust). Almindeligt jern danner et rustlag, der er porøst overfor ilt. Derfor kan mere ilt trænge gennem rusten og få jernet til at ruste mere, til det er rustet op. Kromilte derimod danner et tæt lag, hvor ilten ikke kan slippe igennem, så overfladen nu er forseglet imod yderligere iltning. I rustfrit stål danner kromoxiden et lag før jernet kan nå at ruste.

De almindeligste former for rustfrit stål kan sagtens ruste. Hvis omgivelserne gør at kromilten ikke kan dannes, f.eks. under visse forhold i saltvand, vil jernet i legeringen ruste, og er rusten startet, vil den gerne blive ved. Hvis rustfrit stål forarbejdes med f.eks. en fil, der har været brugt til almindeligt jern, vil jernpartikler herfra gøre det nemmere for rusten at få fat.

Da jeg engang først i 80érne stod i lære som Isenkræmmer begyndte, så vidt jeg husker knivfabrikanter af mere tvivlsom karakter, pludselig at fortælle at deres knive var lavet af "kirurgisk stål". Når man kiggede på bladet stod der ellers, som der altid havde gjort 18/8 eller 18/10 stål. Jeg er sikker på at det var det rene marketings lir og ikke andet.

Sælger af dette ur er nok gammel knivmand eller isenkræmmer, eller også arbejder han indenfor "TV-Shop", der tror jeg også at man kan købe 40 knive i "kirurgisk stål" for 299.- og måske få en salatskål med oveni købet. Det er det rene plat!
Svar
Ja det er fortrinsvis salgsgas og ikke direkte løgn det sælger skriver. MEN at påstå at mærket har kultstatus er nu løgn. Og at det tilbyder en speciel høj kvalitet til prisen er også løgn. Snarere tvært i mod hvis ellers den vejl. udsalgspris der er oplyst holder. Værket er heller ikke forgyldt...

Kirurgisk stål er en gl. kvalitetsbegegnelse der dækkede over rustfri legeringer i en relativ høj kvalitet. I dag hedder kvaliteten 100 (højt nikkelindhold og bruges typisk i biler, skibe osv.) kval. 200 (bestik og fødevarer industri), kval. 300 (må bruges i kirugi og emner der har hudkontakt) osv, osv.

Kirurgisk stål skal minimum være kvalitet 300. En god og stadig relativ billig rustfri legering er AISI 316L. Den bruges derfor meget til både smykker og ure. Indholdet af nikkel, crom osv er så lavt at det ikke generer huden. Så stort set alle ure og smykker som kan købes i dag i DK er af denne kvalitet. Rolex gik fra 316 til 901 sidst i 80´erne. Forskellen er begrænset og jeg mener faktisk kun at den ligger i bestandigheden over for syrer over kogepunktet. Men ok er man lige endt i et kogende syrebad skal man ikke være bange for at ens Rolex forgår. Men mon ikke man også har større bekymringer der Icon_e_wink

/Mads
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)