JLC cal. 849.
En ting der er lækkert ved et så tyndt ur er også at når man har skjorte på som måske sidder tæt om håndleddet, så kan uret være inden under manchetten. Men tit når man har de store kronoer eller lign. på, så kravler skjorten op over og sidder. Icon_e_surprised

Takker for svarene Icon_e_smile
Svar
Baun Skrev:Ingen tvivl om at Eterna har været med helt fremme fra begyndelsen - og at de er det endnu.

Jeg mener at Omega 561 og 564 har samme højde 5 mm - eneste forskel er QS dato.

vh Baun

Iflg Rannft som plejer at være god reference er Omega 561 og 562 5,55 mm og 563 + 564 5 mm

Eterna var også ude med en ret flad quarts på 0,98 mm i museums serien fra 1980 - men hvem vil snakke quarts -

Hvad er den fladeste alm herre størrelse mon i automatik med dato og quickset - som Eternas 1504 - Hvem var med og under det i 60 erne - i 70 erne og i 80 erne? -
Jeg mener JLC er nede på 3,25 med deres 889/1 og 2 - men det var vel først i 90 erne eller hvad?

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Jeg fandt oplysningerne på:

[url]"http://shop.joseph-watches.com/joseph/en/FMPro?-db=gaj.fp5&-format=index.html&-view">http://shop.joseph-watches.com/joseph/e ... html&-view[/url]

og kan se at i min Omega bibel står at 550 Ultra thin movement from 1959 4,5 mm. Men der står faktisk ikke nogen om 561 og 564... mærkeligt nok! Men de bør være 550 + dato

vh Baun
Svar
Raffn siderne er helt enige i 500 er 4,5 - men altså ikke i at 561 og 62 er 5 mm

Stadigt er der et stykke fra Omegas 4,5 mm uden datohjul og quick skift til Eternas 1504 med begge dele og de 3,6 mm - men det var givet en del af racet for at forhindre quartsen i at æde hele markedet.

Jeg er selvfølgeligt med på at man ikke bare kan sammenligne det tynde 3,6 mm med basis i 1966 og så ex de fineste JLC værker når det gælder kvalitet, slet ikke, men derimod tror jeg at 1504 som oplæg dirkte til ETA 2892 har haft en hulens betydning for at mekaniske ure klarede sig så pænt til slut, ikke kun hos en elite der har råd

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
AP cal. 2121 er med automatic (full size rotor) samt semi-quick set og 3,05 mm højt. Det er desuden lykkedes at presse hele 36 stene ind i værket, samt gyromax balance og rotor med kugleleje.

JLC cal. 889 er 3,25 mm og med automatic og quick set. Det er baseret på JLC 888 som kom i 1967. Cal. 889 afløste 888 i starten af 80´erne og blev afløst af 889/2 i midt/sen 80´erne. Seneste skud på stammen er så JLC cal. 899 som kom frem sidste år. Men stadig stort set samme konstruktion som fra 1967 blot opdateret og optimeret.

GP kom med deres cal. 3000 i 1994 som ligger på 3,28 mm med dato. Frederic Piguets cal. 1150 er 3,25 mm og imponerer med hele 100 timers powerreserve i Blancpains ure. Pateks 315 er 3,22 mm.

Så faktum er at nutidens fineste dressurs værker med dato og automatic (full-size rotor) faktisk ligger omkring 3,1-3,3 mm i tykkelse.

/Mads
Svar
Hvilke modeller ligger disse tyndeste cal i, Mads? (Time+date)

MVH René.
Svar
Chopard L.U.C. cal. 1.96 er 12''' (Ø kun 27,4 mm) og 3,3 mm højt. Automatic, men da det er med mikrorotor, er det faktisk alt inklusive.

Læg dertil, at uret har over 70 timers powerreserve, da de har fået plads til 2(!) fjederhjul - ja, to (2) på meget lidt plads.

Et rigtigt lækkert været iøvrigt!
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
GTwatch Skrev:Chopard L.U.C. cal. 1.96 er 12''' (Ø kun 27,4 mm) og 3,3 mm højt. Automatic, men da det er med mikrorotor, er det faktisk alt inklusive.

Læg dertil, at uret har over 70 timers powerreserve, da de har fået plads til 2(!) fjederhjul - ja, to (2) på meget lidt plads.

Et rigtigt lækkert været iøvrigt!

De mål der er opgivet fra min side er totalhøjden inkl. rotor. Blancpain 1150 med 100 timers powerreserve har også to fjederhuse, hvilket er nødvendigt i så tyndt et værk for at opnå en powerreserve på over 50 timer. Men ja Chopard har også værker der ligger i 3 mm klassen. Det har de fleste finere manufakturer faktisk. Zeniths Elite er også med samt Piaget. Så der findes nok 15-20 værker med time/date på mellem 3-3,7 mm.

/Mads
Svar
Elite værket er i mine bøger opgivet til 3,28 mm, altså stort set samme højde som JLC cal. 889 og GP cal. 3000. Og så er det samme årgang (1994) som GP 3000.

Mvh.
İmage
El Primero...36.000 bph.
I've got Ball's of steel and titanium......
Svar
synes ikke at piagets kaliber 12p nogensinde bliver nævnt i disse debatter om tynde urværker. 2,3 mm med guldmicrorotor er da vel også imponernde specs, eller er der et eller andet jeg har misset?
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)