Køb af speedmaster
Speedmaster har ikke indskruet krone - og du vil elske at trække det op dagligt - ligesom du vil elske det smukke buede plexiglas, som kan poleret op en gang imellem med polywatch ea.

Hvis jeg var dig, ville jeg gå på jagt efter en smuk Speedmaster prof. - den bliver du glad for.

Hvis det er et samler objekt, ville det være bedst med en fra før 1968 med cal 321 - de stiger sikkert mest og er de mest "oprindelige", men hvis det blot er et hverdagsur til stor nydelse og brug, ville jeg spare 5K og købe en med cal 861 - de findes fra 10 - 15 K alt efter stand.

Hvis du vil prøve et før du køber, må du kontakte mig!

vh Baun
Svar
Jamen, jamen jeg tror det skal være en SM prof. Måske kunne jeg godt mærke det indeni før jeg forespurgte jer om date modellen....Men i ved at nogle gange skal man lige høre andre sige "det skal sgu være den rigtige vare" og ja, det skal det sgu nok.

Men når det så er sagt vil jeg formentlig gå efter modellen efter 68´
Er der nogle ændringer efterfølgende som det kan betale sig at tage med eller er det bare hovedsageligt det samme værk der sidder i efter 68´.

Det er ikke et investeringsur, men et som jeg vil bruge hver dag.

Lige en fodnote. Jeg er også bilfanatiker og måske også på andre områder, men jeg elsker simpelthen når tingene har et historisk "sus" over sig.
Efter at være blevet imponeret af SM'erens bedrifter som jeg fandt på nettet, kunne jeg ikke lade være med øjeblikkeligt at drage paraleller til den skønne Porsche 911 - begge er fra en tid hvor der var helte til, begge har et design der næsten er uændret og lige i øjet, osv. osv.
Nå jeg syntes bare lige jeg ville sige det....
Svar
Hej Lars

Jeg mener, du er på det rigtige spor - der er noget helt specielt ved at have "the real thing". Med fare for at blive beskyldt for unødig gentagelse sakser jeg lige lidt genbrug fra tidl. indlæg:

En Speedmaster Pro er det ultimative ur:
1. Det er et meget smukt ur - man kan blive ved med at se på det.
2. Ingen andre ure har en historie, der bare kommer i nærheden af Speedmasterens.
3. Et lækkert værk 321/861
4. En mekanisk holdbarhed, der er dokumenteret af NASA
5. En nu 50 årig modelhistorie uden mange modifikationer.
6. Det er til at komme til for menneskepenge
7. Du kan finde et ur fra din søns fødselsår
8. Manuel optræk - du får et forhold til uret
9. Reservedele kan stadig skaffes, skal ikke sendes ud af landet hvis rep.
10.Det er verdens bedste ur

Mht. cal. 861 er der i the real thing (moonwatch) ikke hvad jeg ved, nævneværdige modifikationer siden 861 kom frem i ´68 undtaget:

ny belægning i stedet for tritium
ny lænke

Hvis du gerne vil finde et nyere, brugt moonwatch, kunne du gå efter en model med den nyeste lænke.

god jagt

Klaus
..nothin' but the blues
Svar
Jeg havde også set mig lun på Date-modellen, men endte også op med det rigtige moonwatch, og har aldrig fortrudt det....det er bare federe med den "rigtige" vare.
Jeg købte et eksemplar fra 2005 der er som nyt til 12250 kr. her på Vintageure.

Det nuværende værk benævnes cal. 1861. Forskellen på 861 og 1861 er så vidt jeg ved at 1861 er rhodium-belagt, hvor 861 er guldbelagt.
Ret mig hvis jeg tager fejl kære eksperter Icon_e_wink
Omega Speedmaster Professional.
Svar
Er et 861/1861 det bedste værk til en "daily driver" eller er 321 ligeså godt i den henseende?

Er 321'eren dyrere at holde kørende hvis man brugte uret hver dag eller hvad?

Hvornår skifter værket fra 861 til 1861, og jeg går ud fra det nyeste af disse to er bedst?
Svar
Du kan se Speedmasterens udviklingen her:

http://home.xnet.com/%7Ecmaddox/romans.html

Jens-Kristian
Svar
Tak for linket det var rigtigt fint at kunne se udviklingen mht. værk og numre.

Men er der nogle af jer der har en mening om mit forrige spørgsmål eller ved at f.eks 321'eren ikke egner sig til dagligt brug eller det sidste værk er det bedste eller......?

Jeg prøver bare at suge lidt viden til mig inden jeg beslutter mig for en model / værk.

Mvh
Lars
Svar
321 kan fint køre til daglig brug.

Jeg har en Seamaster chronograf fra 1965 med det værk og det kører fint. Ingen problemer i det.

321 regnes for finere end 861 og mere samlerværdig - bla. fordi det var det der var med på månen - men selvfølgelig også fordi der ikke er så mange tilbage!

Når jeg foreslog at købe en nyere med 861 var det mest fordi det selvfølgelig er langt lettere, at finde sådan et i pæn stand til daglig brug - og for at holde sig til en prisramme under omkring 12 K.

Men der er vist ingen tvivl om at det vil være en udemærket investering at lægge de 5K oveni og købe en pre moon med 321...

vh Baun
Svar
Hej Lars

Jeg bærer dagligt min 105-012 cal. 321 fra 1966.

Det er et fedt ur, som sagtens kan holde til daglig brug uden at man skal være unødig nervøs - naturligvis tager jeg det af ved byggearb. og lign.

Glasset får nogle skrammer, men ikke mere end de kan pudses væk med autosol.

Jeg synes personligt, at cal. 321 er et flottere værk end cal. 861.
En af grundene til at Omega valgte at udskifte værket var, at cal. 861 er mere enkel i start/stop funktionen - derved kunne der opnåes fordele i produktions-øjemed.

Det er klart, at ved at have færre komponenter i et værk, er der færre, der kan gå i stykker. (Hvis kvaliteten på de enkelte dele og samlingen er den samme)

861-tilhængere vil givetvis slå på 861erens bedere nøjagtighed grundet den højere frekvens, men det er vist mere i teorien.

Hvis du kan finde et cal. 321 du gerne vil have, så køb det, bær det hver dag, bliv glad over at du bliver mindet mange gange dagligt om det exceptionelle i at have the real thing!! At 321 er en bedre investering rent økonomisk er bare en biting.

mvh

Klaus
..nothin' but the blues
Svar
Tak for infoen, umiddelbart tror jeg at jeg vil slå til hvis der kommer et godt tilbud på speedmasteren uanset om det er den ene eller anden caliber der sidder i, sålænge det er prof.

Jeg sad og kiggede lidt på den tyske ebay og syntes egentligt at der var nogle ganske fornuftige tilbud der - en nyere cal. 861 til 1500 euro!
Nu er billeder jo taknemelige, men det så flot ud.

Jeg syntes måske at nogle af de cal. 321 jeg kiggede på så lidt for vintage ud til min smag, men det er jo også nogle ældre sager og så vidt jeg har forstået er der også sket nogle ganske små ændringer løbende på speedmasteren igennem årene?
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)