Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
321 kan fint køre til daglig brug.
Jeg har en Seamaster chronograf fra 1965 med det værk og det kører fint. Ingen problemer i det.
321 regnes for finere end 861 og mere samlerværdig - bla. fordi det var det der var med på månen - men selvfølgelig også fordi der ikke er så mange tilbage!
Når jeg foreslog at købe en nyere med 861 var det mest fordi det selvfølgelig er langt lettere, at finde sådan et i pæn stand til daglig brug - og for at holde sig til en prisramme under omkring 12 K.
Men der er vist ingen tvivl om at det vil være en udemærket investering at lægge de 5K oveni og købe en pre moon med 321...
vh Baun
•
Svar: 103
Tråde: 12
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hej Lars
Jeg bærer dagligt min 105-012 cal. 321 fra 1966.
Det er et fedt ur, som sagtens kan holde til daglig brug uden at man skal være unødig nervøs - naturligvis tager jeg det af ved byggearb. og lign.
Glasset får nogle skrammer, men ikke mere end de kan pudses væk med autosol.
Jeg synes personligt, at cal. 321 er et flottere værk end cal. 861.
En af grundene til at Omega valgte at udskifte værket var, at cal. 861 er mere enkel i start/stop funktionen - derved kunne der opnåes fordele i produktions-øjemed.
Det er klart, at ved at have færre komponenter i et værk, er der færre, der kan gå i stykker. (Hvis kvaliteten på de enkelte dele og samlingen er den samme)
861-tilhængere vil givetvis slå på 861erens bedere nøjagtighed grundet den højere frekvens, men det er vist mere i teorien.
Hvis du kan finde et cal. 321 du gerne vil have, så køb det, bær det hver dag, bliv glad over at du bliver mindet mange gange dagligt om det exceptionelle i at have the real thing!! At 321 er en bedre investering rent økonomisk er bare en biting.
mvh
Klaus
•
Svar: 24
Tråde: 3
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Tak for infoen, umiddelbart tror jeg at jeg vil slå til hvis der kommer et godt tilbud på speedmasteren uanset om det er den ene eller anden caliber der sidder i, sålænge det er prof.
Jeg sad og kiggede lidt på den tyske ebay og syntes egentligt at der var nogle ganske fornuftige tilbud der - en nyere cal. 861 til 1500 euro!
Nu er billeder jo taknemelige, men det så flot ud.
Jeg syntes måske at nogle af de cal. 321 jeg kiggede på så lidt for vintage ud til min smag, men det er jo også nogle ældre sager og så vidt jeg har forstået er der også sket nogle ganske små ændringer løbende på speedmasteren igennem årene?
•