trukket op. cal 1120
ok tak men træker man uret op 10 til 15 gange så går det jævnt Icon_question Icon_question Icon_question
Svar
peter g Skrev:ok tak men træker man uret op 10 til 15 gange så går det jævnt Icon_question Icon_question Icon_question
Når du tager uret ud af skuffen (altså at det er "løbet tør for juice"), skal du lige give det 10-15 omgange for at få det i gang. Herefter behøver du ikke røre det, hvis du bruger uret dagligt. Det er således ikke en daglig aktivitet.
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
peter Skrev:Hej

Jeg har en kunde der går med rollator, og kan holde et automatisk ur igang. Icon_e_biggrin

MVH Peter Icon_cool

Dette viser at automatik virker fremragende, og at det ikke er nødvendig at trække et automatikur op manuelt, bare fordi man tager det af om natten.

/Tommy
Svar
Jeg testede for nyligt i forbindelse med en tråd om nøjagtighed med og uden chronografen - en helt almindelig 7750 sag. (der var ingen forskel faktisk) Det lidt sjove var, at jeg lod testen være 3 dage med chrono og 3 uden.
Så tog jeg den af - går ikke med lige den normalt. Lagde den på bordet i sommerhuset fradag ca kl 18. Mandag morgen, da vi skulle ind, ville jeg pakke den, og den havde ligget urørt med garanti, og inden jeg rørte noget, så jeg den faktisk gik, og gik rigtigt.

Jeg havde ikke på noget tidspunkt trukket op, så det var ca 60 timers gangreserve -det er vist usædvanligt for en 7750
En rolator venlig sag
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej.
Mit El primero blev taget af fredag aften, taget på igen mandag morgen. Det blev ikke trukket op manuelt, men gik og passede fint. Det burde kun have en gangreserve på 50 timer, den var i hvertfald overskredet. Normalt trækker jeg kun ca 3-5 gange på kronen når jeg tager et "nyt" automatisk ur på, da der ikke skal særlig meget kraft på, før uret går stabilt, da jeg tager uret på, trækkes det op i løbet af dagen. Så at trække uret 10-15 gange er helt unødvendigt, det svarer til at uret er trukket helt op manuelt = unødvendig slid på krone og pakning i kronen.

Mvh Lars
Svar
Lars Skrev:Normalt trækker jeg kun ca 3-5 gange på kronen når jeg tager et "nyt" automatisk ur på, da der ikke skal særlig meget kraft på, før uret går stabilt, da jeg tager uret på, trækkes det op i løbet af dagen. Så at trække uret 10-15 gange er helt unødvendigt, det svarer til at uret er trukket helt op manuelt = unødvendig slid på krone og pakning i kronen.

Vrøvl.
En fjeder afgiver ikke en ens stabil kraft hele tiden. En kurve over fjederens kraft, ligner lidt et "s".
Fuldt optrukket er der meget kraft, så flader den lidt ud og er ens i lang tid, og til slut bukker den kraftigt nedad (taber meget)
Hvis man kun giver 3-5 omgange, så er man i den lave ende af fjederens kraft dvs at ens ur ikke går optimalt og typisk vil tabe tid. Med 10-15 omgange kommer man op "på kurven" hvor der er en ens stabil kraft.
De fleste automatikker skal også have helt op til 40 omgange før det er fuldt optrukket! Det er også et meget begrænset slid der opstås ved at trække engang imellem, kan stort set ikke ses.
Note: automatik ure har pga dette, en stor fordel overfor manuelle ure, da de er mere gangstabile. Når man går med uret hver dag, så er fjederen spændt maksimalt i rigtig mange timer, hvilket gør at uret har meget ens præcision pga samme belastning fra fjederen. Et manuelt urs præcision er mere svingende i løbet af et døgn pga fjederen bliver mere slap med tiden
İmage
Svar
Jeg er helt enig med Mr. Magnum. Det vil ikke slide kronen medmindre man ikke ved hvordan man skal gøre. Der er desværre mange kunder der i dag køber et dykker ur eller chronograph ur kun pga. udseendet hvilke jeg intet har imod, men desværre er det ikke alle der får den korrekte vejledning.
Svar
Magnum Skrev:Note: automatik ure har pga dette, en stor fordel overfor manuelle ure, da de er mere gangstabile. Når man går med uret hver dag, så er fjederen spændt maksimalt i rigtig mange timer, hvilket gør at uret har meget ens præcision pga samme belastning fra fjederen. Et manuelt urs præcision er mere svingende i løbet af et døgn pga fjederen bliver mere slap med tiden

Øh tja tjo - det er jeg ikke rigtig enig i ud fra udelukkende egen erfaring med mange ure. Hvis de trækkes op hver morgen - eller aften = en gang i døgnet fuldt - så rækker det fuldt ud til at fjedren holder sig på sig fuldt istand til at holde kraft nok til præcision
Jeg holder af automatikker, men også gamle manuelle, og de kan sagtens klare top præcision.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Præcision er ikke ment som i at manuelle ure går dårligt. Det er ment som i hvordan uret går i på forskelle stadier af fjederens spænding. Et manuelt vil typisk vinde meget (set ud fra den samlede gangafvigelse) de første få timer hvor fjederen er mest spændt.
Et automatik ur vil man typisk regulere i ved fuldt spændt fjeder, da det er i denne postion den mest er i. Det gør at uret går meget nøjagtigt i flere af døgnets timer, end et manuelt.
Det her er nørderi, vi snakker få sekunder i afvigelse.
İmage
Svar
Magnum Skrev:Præcision er ikke ment som i at manuelle ure går dårligt. Det er ment som i hvordan uret går i på forskelle stadier af fjederens spænding. Et manuelt vil typisk vinde meget (set ud fra den samlede gangafvigelse) de første få timer hvor fjederen er mest spændt.
Et automatik ur vil man typisk regulere i ved fuldt spændt fjeder, da det er i denne postion den mest er i. Det gør at uret går meget nøjagtigt i flere af døgnets timer, end et manuelt.
Det her er nørderi, vi snakker få sekunder i afvigelse.

Når vi så er nørdede, vil jeg påstå at man kan justere et manuelt ur til at gå mere præcist forudsat at det trækkes helt op en gang i døgnet på samme tid. Det vil således over et døgn altid gå ens som følge at ens fjederspænding fra døgn til døgn.

Et automatisk vil være trukket forskelligt op afhængig af hvor aktiv man er den pågældende dag.

vh baun
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)