Hvordan køber man vintage?
Har kigget på uret ok min dom er følgende.

Der er noget der slet ikke stemmer. selvfølgelig er det et GMT I og ikke GMT II. Kun en tastefejl så skidt.

MEN bagkassen er dateret III 86 og der er graveret 1675. Det virker lidt spøjst da det så er en replacement bagkasse.

sælger skriver uret er fra ca. 1968. Serie nr. er dog oplyst til 4,2 mio hvilket igen indikerer at der er tale om replacement dele. Replacement kasser har serie nr. 4,4 og 4,2 mio så man let kan gennemskue hvis de er skiftet.

Værket har den gl. type rotor (afløseren til butterfly typen) hvilket indikerer det er et cal. 1565 og IKKE det nyere cal. 1570 som de skriver. 1565 blev brugt frem til ca. 1960/61 i de aller første GMT 1675´ere. Havde det været cal. 1570 ville værket have haft den nye type rotor som Rolex stadig bruger idag.

Skive og visere er også nyere. Ser dog ud til at være tritium.

Skal jeg sætte lidt historie på uret kunne det være:
Uret er fra 1960/61 og var i sin tid et af de første GMT I ref. 1675 med pointet crownguard, gilt skive og small GMT hand. Som årene gik fik kassen mange tæsk og i midt 80´erne fik uret så ny kasse, bagkasse, skive og visere. Det eneste der stort set var tilbage af det oprindelige ur var værket.

Uret er i mine øjne en frygtelig kog sammen af replacement dele som godt nok er originale, men ikke oprindelige. Uret er derfor en stor elendighed som samleklenodie.

Absolut ikke noget jeg ville investere i og skulle jeg købe det ville jeg max. byde ca. 16-17 k.

Dette er endnu et fantastisk eksempel på hvor "sjovt" det er at samle på vintage Rolex. Ser man sig ikke for og kender lidt til tingene, kan man for alvor købe katten i sækken. At antyde dette ur skulle kunne koste 15 k $ er helt ud i skoven. De 1675 der gik på Antiquorum for disse beløb var i fin oprindelig stand og med alt tilbehør. Den gl. snak om pærer og bananer igen igen Icon_rolleyes

Du kan få et fint GMT 1675 for ca. 27-30 k som er oprindeligt. At forlange 6 k euro for det pågældende ur er total ud i hampen...

/Mads
Svar
Ehh - yes Madsen - "just what I skul till to say"!

Nej - seriøst: 1000 tak for vanlig Spitzenklasse analyse - godt jeg ikke bød !!

Men denne tråd viser altså også at man skal ha' en "mini-madsen/klausen/hannover/baun/etc." med i baglommen før man køber vintage!!!

Og lige inden du slipper:
Mads Gjødesen Skrev:Du kan få et fint GMT 1675 for ca. 27-30 k som er oprindeligt./Mads

Hvor (hvis det er et rigtig godt tilbud PB'er du mig bare - OK Icon_e_wink ?
Svar
Sogge, skal du have box/papirer med eller kun ur?
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
Hej Klaus,

Jeg skal ha' et ur som du/Mads/Klarlund (alt efter hvem sælger er) vil kunne bekræfte er 100% Rolex, *uden* redial eller re-anything - "the real McCoy you know". I så fald er box, papirer etc. underordnet. Kan dette opfyldes er jeg "open for business", og tænker du på noget konkret - så PB mig!

Icon_smil Sogge
Svar
Skal det være komplet med hele skidtet er prisen en anden. Følg lidt med på vrf hvor de tunge drenge spiller med. Her plejer tingene at være i orden og til ok priser.

Har godt nok et 1675 pointet crown guard liggende fra 1961, men med nyere skive og visere. Det skulle have haft gilt skive og lille GMT hand, men det er et af de små vintage projekter jeg går og roder med. Finder jeg stumperne er uret så også ret sjældent. Men det er vel et "i orden" eksemplar du kigger efter?

/Mads
Svar
Hmmmm Madsen - kan du garantere at uret ikke er fra 1960. I modsat fald er jeg temmelig interesseret i at høre fra dig!

PS: Pepsi-bezel?
Svar
Det har serie nr. 622xxx så det er fra 1960. Har lige tjekket for at være sikker. Så desværre...

/Mads
Svar
Mads Gjødesen Skrev:Har kigget på uret ok min dom er følgende.

Der er noget der slet ikke stemmer. selvfølgelig er det et GMT I og ikke GMT II. Kun en tastefejl så skidt.

MEN bagkassen er dateret III 86 og der er graveret 1675. Det virker lidt spøjst da det så er en replacement bagkasse.

sælger skriver uret er fra ca. 1968. Serie nr. er dog oplyst til 4,2 mio hvilket igen indikerer at der er tale om replacement dele. Replacement kasser har serie nr. 4,4 og 4,2 mio så man let kan gennemskue hvis de er skiftet.

Værket har den gl. type rotor (afløseren til butterfly typen) hvilket indikerer det er et cal. 1565 og IKKE det nyere cal. 1570 som de skriver. 1565 blev brugt frem til ca. 1960/61 i de aller første GMT 1675´ere. Havde det været cal. 1570 ville værket have haft den nye type rotor som Rolex stadig bruger idag.

Uret er fra 1960/61 og var i sin tid et af de første GMT I ref. 1675 med pointet crownguard, gilt skive og small GMT hand. Som årene gik fik kassen mange tæsk og i midt 80´erne fik uret så ny kasse, bagkasse, skive og visere. Det eneste der stort set var tilbage af det oprindelige ur var værket.

Uret er i mine øjne en frygtelig kog sammen af replacement dele som godt nok er originale, men ikke oprindelige. Uret er derfor en stor elendighed som samleklenodie.

Absolut ikke noget jeg ville investere i og skulle jeg købe det ville jeg max. byde ca. 16-17 k.

Dette er endnu et fantastisk eksempel på hvor "sjovt" det er at samle på vintage Rolex. Ser man sig ikke for og kender lidt til tingene, kan man for alvor købe katten i sækken. At antyde dette ur skulle kunne koste 15 k $ er helt ud i skoven. De 1675 der gik på Antiquorum for disse beløb var i fin oprindelig stand og med alt tilbehør. Den gl. snak om pærer og bananer igen igen Icon_rolleyes

Du kan få et fint GMT 1675 for ca. 27-30 k som er oprindeligt. At forlange 6 k euro for det pågældende ur er total ud i hampen...

/Mads

Replacement serierne er da 4,4 og 4,7 ?

Herudover... Så vidt jeg husker stoppede de da med II.xx nummerering i bagkasserne for laaang tid før 86... Sært.

Mht. rotoren - du har ret. Det er noget misk-mask.

M
Svar
Morgan Jones Skrev:
Mads Gjødesen Skrev:Har kigget på uret ok min dom er følgende.

/Mads

Replacement serierne er da 4,4 og 4,7 ?

Herudover... Så vidt jeg husker stoppede de da med II.xx nummerering i bagkasserne for laaang tid før 86... Sært.

Mht. rotoren - du har ret. Det er noget misk-mask.

M

Hmm nu bliver jeg da i tvivl. Det mest normale er klart 4,44 mio, men mente også 4,2 var blevet brugt. Men kan godt være 4,7. Jeg har ikke lige kunnet finde svar Icon_e_sad

Anyway har 4,2 mio intet med 1968 at gøre og bagkassen er da helt skæv med III 86 og passer heller ikke med 4,2. Har heller ikke set det før så langt fremme, men kan jo være de har stemplet det i pga det er en replacement bagkasse. Aner det ikke.

/Mads
Svar
Hej

Der er her mulighed for et helt forum for faldgruber på vintage Rolexure, for der er rigtig mange, hermed ikke ment at der skal oprettes et forum, for faldgruber, på vintage Rolex.

MVH Peter
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)