Magnum Skrev:Columbo Skrev:Den nye sorte seamster chrono er med vajloux 7750 værk og den anden du nævner er piguet værk caliber F.1185 (der er delte meninger om det er det samme værk der bliver leveret til andre ur fabrikanter).
Omega kalder 1185 for caliber 3301 eller 3303. Forskellen er at der finish på 3303 ellers er det mere eller mindre det samme.
Omegas 33xx er ikke F.P.1185, men bygger på den. Den ligner optisk, men den er bl.a. større. Da Omega skulle til at udvikle deres værk sammen med F.P., lagde de vægt på at det skulle være et robust værk (da Omega er kendt for at lave gode robuste hverdags-ure). De fandt 1185 for tynd og for fin, så derfor lavede de et næsten identisk værk, da 1185 værket er et fremragende værk.(lidt forskel inde i værket, men ikke meget) Omegas værk har en større diameter og er lidt tykkere, for at gøre værket mere robust, samt mange dele er lavet kraftigere. Man kan ej heller bruge 1185 reserveddele i Omegas 33xxog vice-versa.
Det var vist Omegas (rosenrøde) udgave af historien men er ellers for så vidt er jeg enig

Fint værk. Blandt purister er historien lidt anderledes og at Omega har fået deres egen robuste, men "barberede" udgave af værket udviklet. Her er skåret horologisk fine detaljer fra for at skære ned på prisen.
Jeg har før skrevet at Omega cal. 33xx er baseret på FP 1185, men virkeligheden er vel egentlig, at der er tale om to forskellige værker hvor Omegas værk har konstruktionsmæssige identiske punkter med FP 1185. Så er helt enig med Magnum i at der ikke er tale om damme ebauche.
Det fremgår også af data på de to:
FP 1185
Vibrations/hours: 21.600
Power Reserve: 42 hours
Jewels 37
Omega 33xx
Vibrations/hours: 28.800
Power Reserve: 55 hours
Jewels 33
- 1185 har savonnette skivelayout og 33xx lepine
- Forskel på antallet af stene
- 33xx har "keyless balance" hvilket 1185 ikke har
- 33xx har bidirection optræk på rotoren, hvilket 1185 (heldigvis

) ikke har
- Dimensionerne er vidt forskellige i både højde og diameter
Anyway jeg er stadig varm fortaler for Omega 33xx da konstruktion og finish stadig er i top. Omend ikke helt på niveau med FP 1185, men prisen for et Omega er også ca. det halve så vel ganske fair.
/Mads