ORIS værk
Nu ved jeg ikke om du har 50-100 ure i 200 k klassen, jeg har i hvert fald ikke. Det ændrer dog ikke ved min pointe, at det bedre kan betale sig at få et 200 k ur regelmæssigt serviceret og UNDGÅ at værkets enkeltdele fejler eller for en forkortet levetid. Serviceres uret efter forskrifterne, så vil jeg blot henvise til tidligere eksempler på 100 år gamle værker som stadigvæk går fint(netop fordi at de har mødt den kærlighed fra deres ejere som de fortjener).

Om high end producenterne skifter skive og visere mod ens egen vilje ved jeg ikke så meget om, men at de skifter fungerende dele, som ikke består deres kvalitetskontrol, fordi at de f.eks. viser tegn på begyndende slitage, som kan medføre fatale konsekvenser både for del og tilstødende dele, kan jeg sagtens følge. De har et navn at leve op til!! Og vurderer de at delen trænger til udskiftning p.g.a. fabrikationsfejl(altså manufakturens egen skyld) er jeg sikker på at man ikke bliver bon´et for den del, anyway. Skyldes det derimod manglende korrekt/autoriseret servicering, jamen så ligger man vel som man selv har redt.

Uden at kende til den eksakte substans i urolier så vil da stærkt formode at de som alle andre olier med tiden mister deres viskositet. Yderlige er det mit gæt at viskositeten bevares bedre i et vandtæt ur kontra et typisk high end dress-watch uden tætningspakninger, og selvfølgelig spiller det også en rolle hvor mange svingninger værket går med.

Jeg mener så at INGEN ure har det fint i det øjeblik de viser svaghedstegn(og en tid forinden for så vidt), da er viskositeten i olien højst sandsynligt opbrugt, og der har sandsynligvis lagt sig aflejringer i juveler og andre steder som kræver at blive fjernet manuelt uden at man kommer til at beskadige juvelerne, tandhjul osv. Derimod vil jeg formode at hvis man renser værket mens olien stadigvæk har viskositeten i behold fjernes den væsentligt nemmere uden at man behøves at gå korporligt til værks. Bare at klatte ny olie i svarer vel til olieskift på en bil uden samtidig at skifte oliefilter.

angående dit fine valjoux 22 vil jeg om jeg må tillade mig den frækhed postulere at hvor dygtig urmageren end måtte være er han enten ikke dygtig nok, eller har ikke adgang til de nødvendige fornødenheder for at servicere uret korrekt. For naturligvis er det ikke acceptabelt at man får noget tilbage som ikke som minimum har samme præstationer som før. Men jeg må sige at det lyder mærkeligt, dersom f.eks biler præsterer mærkbart bedre med moderne letløbende racingolie, og lur mig om dagens high tech urolie ikke ligeledes som minimum(gerne en sjat bedre) har samme niveau som den som valjoux fabrikken proppede for 40 år siden.
Svar
makita Skrev:ved ikke helt om jeg er enig i jeres betragtninger. Et ur skal efter min mening serviceres før det begynder at gå sagte eller har forkortet gangreserve osv. Specielt hvis det er JLC, AP, VC og PP. Det er umuligt at skaffe dele til disse ur medmindre man er autoriseret forhandler, og det må nærmest være logisk at en af ovenstående symptomer betyder øget friktion, og øget friktion slitage.

Når der opstår friktion, pga. at udtørrende olie osv. så kommer der fere tegn, som siger at en service nok er på sin plads. Ud over præcision mm. så er en af tegnene ændring i gangreserven.

Så jeg tror ikke, i hvert fald vi to, er så uenige igen...
Svar
RunesS Skrev:
makita Skrev:ved ikke helt om jeg er enig i jeres betragtninger. Et ur skal efter min mening serviceres før det begynder at gå sagte eller har forkortet gangreserve osv. Specielt hvis det er JLC, AP, VC og PP. Det er umuligt at skaffe dele til disse ur medmindre man er autoriseret forhandler, og det må nærmest være logisk at en af ovenstående symptomer betyder øget friktion, og øget friktion slitage.

Når der opstår friktion, pga. at udtørrende olie osv. så kommer der fere tegn, som siger at en service nok er på sin plads. Ud over præcision mm. så er en af tegnene ændring i gangreserven.

Så jeg tror ikke, i hvert fald vi to, er så uenige igen...

nej det er vi nok ikke med det forbehold, at når det f.eks. drejer sig om AP cal.2003, så mener jeg at det bør serviceres prompte i det øjeblik at olien begynder at miste viskositet(smidighed) helst FØR, hvilket jeg stærkt vil formode er et vist tidsrum før det kan aflæses som reduceret gangreserve eller at uret ikke holder tiden mere. Når det er tilfældet er jeg desværre bange for at det allerede har lidt slitage i et givent tidsrum. Og det er der som sagt to grunde til, nemlig at undgå belastning på værkets enkeltdele og enkel rensning(bad) så man slipper for manuel rensning(aflejringer), hvilket ligeledes skal gøres med kirurgisk præcision qua delenes minimalistiske størrelse. Har man engang i sit liv set(med forstørrelseglas!!) balanceakslen til et sådan sag ved man hvad jeg mener.
Svar
Jeg har haft flere ure med high-end værker som ikke er blevet serviceret i MANGE år. De har haft elendige gangreserver og præcision. Efter en tur hos urmageren kører de igen perfekt og uden udskiftning af dele. Blot almindeligt service. Desuden ofte med en kommentar som: "Ej hvor er den flot i værket. Den har slet ikke været serviceret". Jeg har også hørt kommentar som: "Uha den er der godt nok skruet meget i" med hentydning til at den er serviceret MANGE gange. Selv om det er gjort pænt sætter det sine spor når et værk serviceres. Jeg tror det slider mere at servicere for ofte end at gå lidt over tid...

Så jeg hælder nu stadig til at jeg hellere vil køre en dag for længe til den begynder at vise tegn på det er tid til service frem for at servicere konsekvent hvert 5. år. Jeg ved også hvad urmagerene foretrækker... Icon_e_wink

/Mads
Svar
Mads Gjødesen Skrev:Desuden ofte med en kommentar som: "Ej hvor er den flot i værket. Den har slet ikke været serviceret". Jeg har også hørt kommentar som: "Uha den er der godt nok skruet meget i" med hentydning til at den er serviceret MANGE gange. Selv om det er gjort pænt sætter det sine spor når et værk serviceres. Jeg tror det slider mere at servicere for ofte end at gå lidt over tid...

Så jeg hælder nu stadig til at jeg hellere vil køre en dag for længe til den begynder at vise tegn på det er tid til service frem for at servicere konsekvent hvert 5. år. Jeg ved også hvad urmagerene foretrækker... Icon_e_wink

Helt enig! Selvom urene er lavet små, med utroligt stramme tolerancer og en super flot finish på tappe osv. så er det jo ikke lavet i noget billigt uidentificerbart "messing-blik", som bliver slidt bare man kigger på det. En af grundene til at tappene er poleret er jo at hårde overfladen, så jeg vil ikke mene det er så følsomt...
Svar
nå men så kan jeg jo sikkert spare en masse skillinger næste gang mit ur skal til service, ved at anmode om der kun proppes luftolie i efter rensning så slipper jeg for udgifter til service fremover overhovedet, nej spøg til side, men jeg er stadigvæk af den overbevisning at der findes en grund til at værkerne olieres, og at olien ditto har en vis levetid, hvor den yder optimalt, og at ej optimalt ydende olie øger friktion og slitage, stort set synkront med et biltilfælde. Var jeg den lykkelige ejer af et el primero værk, ville nok også få det lidt oftere olieret end andre værker, ikke nødvendigvis totaladskillelse, men omkring balanceakslen. Samtidig vil jeg dog medgive at producenterne uden tvivl sætter intervallet lavt for at dække sig ind. Og til sidst vil jeg også mene at der må være forskel på om det er et AP cal.2003 og et AP cal.2001/2002 begge high end, hvad angår skrøbelighed. Husker ikke at jeg fik sagt noget om i tal hvor hyppigt værket bør serviceres, men et cal.2001/2002 ville jeg roligt lade gå 2-3 år længere end et cal.2003
Svar
makita Skrev:Var jeg den lykkelige ejer af et el primero værk, ville nok også få det lidt oftere olieret end andre værker, ikke nødvendigvis totaladskillelse, men omkring balanceakslen.

Uha uha, jeg håber ikke du mener at olie bare skal "blødes op" med noget nye olie. Det er den sikre vej til slidtage!
Svar
RunesS Skrev:
makita Skrev:Var jeg den lykkelige ejer af et el primero værk, ville nok også få det lidt oftere olieret end andre værker, ikke nødvendigvis totaladskillelse, men omkring balanceakslen.

Uha uha, jeg håber ikke du mener at olie bare skal "blødes op" med noget nye olie. Det er den sikre vej til slidtage!
Svar
RunesS Skrev:

nej nej naturligvis renses først lokalt, men tænkte mere på svingningstallet (balancen altså). tænkte blot lidt ala Alex Ferguson som også opslider sit tyggegummi lidt hurtigere end os andre uden at kende det nøjagtige svingningstal på hans mundtøj.
Svar
Jeg ville nu ikke være mere bekymret af den grund. Husk på at der til 36.000 svingningers værkerne bruges en speciel olie der er egnet til disse. Så må vi bare håbe urmageren der servicerer uret ved det Icon_e_wink

/Mads
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)