Finanskrise, plat eller bare et godt tilbud?
Hej

Ifølge Jyllands Posten idag 9/12 er der slet ikke krise i Danmark, det er bare medierne der har blæst noget op, fra næste år har de fleste danskere et højere rådighedsbeløb, og så er benzinen faldet 2 til 3 kroner per liter siden de begyndte at snakke om krise, godt nok lidt off topic. Icon_e_biggrin

MVH Peter
Svar
Rigtig nok peter men arbejdsløsheden er steget
og man fag er gået noget i stå bla. bygge branchen

Så vi er nok et sted midt i mellem Icon_question

Helt off sorry Icon_redface
Svar
JP må vel ha rodet tingene lidt sammen

JA - vi får flere penge mellem hænder som gennemsnit som følge af skattereformen - for de fleste desværre bare marginalt

JA - hvis ikke der sker ændringer - så bliver benzin/gas/olie billigere, og vi får flere penge mellem hænderne - men igen - ikke nok til bare at slå ud med armene

MEN
Der er en nervøsitet som JP kan ha ret i medvirker til at vi ikke bruger penge - og byggebranchen har længe været hårdt ramt - transport sektoren er det

Der er en reel nedgang i masser af lande - vi lever i høj grad af eksport - Mange firmaer har langt mindre fyldte ordrebøger - arbejdsløsheden vil iflg. alle stige - måske ikke katastrofalt - op mod 100.000 (eller mere) - men for de 50.000 som ryger ud - ganske slemt

Der tages lidt færre lærlinge og elever ind, når krisen virker på vej (er der)

Valutaen er under pres - nok til at national banken holder en rente som er 1,75% over Euro renten som jeg husker det - koster mange penge for de som har lån

Bankerne har været gennem Roskilde og lignende sygdomme + nu IT factory - og er bange - Mange virksomheder har langt sværere ved at finansiere sig i bankerne - kan også ramme private forbrugslån uden tvivl

Bankerne generelt (men ganske få undtagelser - hvor mig bekendt f.eks. Nordea ligger pænt til) har langt større udlån end indlån. Ikke i sig selv et problem, men et problem hvis bankerne har svært ved at få lån andre steder - som de behøver for at dække deres store udlånsoverskud - og et problem hvis den del af udlånene viser sig dubiøse - Masser af bolig karuseller er allerede et stort problem - whats next?

Mange privat boligers friværdi er topbelånt efter fald i værdierne

Kina - verdens fabrik - oplever nedgang i væksten - fra 15-18% til omkring 6% - hvilket i det land er en katastrofe - de kan slet ikke opsuge den arbejdskraft der står og banker på - og det kan skabe uro

Bilindustrien i USA (og i Europa to come) er i gigant krise - katastrofale resultater hvis den ikke får støtte

Nå det er vist et URFORUM Icon_redface og jeg er ikke uenig med Jyllands posten, at visse dele af krise stemningen er lidt oppustet - men krisen er her - og den forsvinder ikke lige de første måneder globalt - JP eller ikke
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:JP må vel ha rodet tingene lidt sammen

JA - vi får flere penge mellem hænder som gennemsnit som følge af skattereformen - for de fleste desværre bare marginalt

JA - hvis ikke der sker ændringer - så bliver benzin/gas/olie billigere, og vi får flere penge mellem hænderne - men igen - ikke nok til bare at slå ud med armene

MEN
Der er en nervøsitet som JP kan ha ret i medvirker til at vi ikke bruger penge - og byggebranchen har længe været hårdt ramt - transport sektoren er det

Der er en reel nedgang i masser af lande - vi lever i høj grad af eksport - Mange firmaer har langt mindre fyldte ordrebøger - arbejdsløsheden vil iflg. alle stige - måske ikke katastrofalt - op mod 100.000 (eller mere) - men for de 50.000 som ryger ud - ganske slemt

Der tages lidt færre lærlinge og elever ind, når krisen virker på vej (er der)

Valutaen er under pres - nok til at national banken holder en rente som er 1,75% over Euro renten som jeg husker det - koster mange penge for de som har lån

Bankerne har været gennem Roskilde og lignende sygdomme + nu IT factory - og er bange - Mange virksomheder har langt sværere ved at finansiere sig i bankerne - kan også ramme private forbrugslån uden tvivl

Bankerne generelt (men ganske få undtagelser - hvor mig bekendt f.eks. Nordea ligger pænt til) har langt større udlån end indlån. Ikke i sig selv et problem, men et problem hvis bankerne har svært ved at få lån andre steder - som de behøver for at dække deres store udlånsoverskud - og et problem hvis den del af udlånene viser sig dubiøse - Masser af bolig karuseller er allerede et stort problem - whats next?

Mange privat boligers friværdi er topbelånt efter fald i værdierne

Kina - verdens fabrik - oplever nedgang i væksten - fra 15-18% til omkring 6% - hvilket i det land er en katastrofe - de kan slet ikke opsuge den arbejdskraft der står og banker på - og det kan skabe uro

Bilindustrien i USA (og i Europa to come) er i gigant krise - katastrofale resultater hvis den ikke får støtte

Nå det er vist et URFORUM Icon_redface og jeg er ikke uenig med Jyllands posten, at visse dele af krise stemningen er lidt oppustet - men krisen er her - og den forsvinder ikke lige de første måneder globalt - JP eller ikke
vh

Vi kan klart mærke krisen, medie skabt eller ej. Folk er mere forsigtige med at bruge penge. Dog har jeg ingen problemer med at sælge ure..... Icon_e_biggrin
Svar
Hej

Urbranchen vil aldrig blive ligeså hårdt ramt som byggebranchen, urbranchen har et mere jævnt flow, lidt op og lidt ned hvor byggebranchen er meget op og meget ned. Icon_e_smile

MVH Peter
Svar
[url]"http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=57745179">http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.a ... d=57745179[/url]

der rykker for sit ur under spørgsmål og svar. Surt.

Mikael
Svar
Mikael Lange Skrev:http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.as...d=57745179

der rykker for sit ur under spørgsmål og svar. Surt.

Mikael

Det kunne jo være en der skriver dette lille indlæg for at sætte gang i snakken. Der bliver ført mange "spændende" diskussioner på DBA. Ved at plante en besked som denne vil man hurtig gøre en seriøs sælger, mindre seriøs. Måske med det formål, at ha det sjovt eller bare ødelægge en handel.
(Og, ja, jeg ved godt der har været nogle interessante ure tilsalg eksempelvis 36K for et Daytona og ja jeg ved godt at folk kan være useriøse).

Se hvad sådan en lille bemærkning kan afstedkomme. I mit hoved kunne den meget hurtigt sige - ham skal jeg dælme ikke handle med!
Svar
Citat:Ved at plante en besked som denne vil man hurtig gøre en seriøs sælger, mindre seriøs. Måske med det formål, at ha det sjovt eller bare ødelægge en handel.

Manden er jo den samme som "solgte" sin Daytona for 36K.
Køberen fik ham ryggen mod muren ved at finde ud af at UPS kan sagtens klare sendelsen med efterkrav. Sælgeren var vist tvungen til at sige "ja" og så bagefter påstå at han har sendt uret (på efterkrav) - som han slet ikke har gjort. Køberen vidste også godt at sælgeren slet ikke har Daytonaen og ville drive lidt gæk med ham - og besked her er bare en efterfølgere af processen.
Men, generelt; ville der skrives denne slags beskeder, hvis sagen ikke lugtede eller var klart og tydeligt forsøg på svindel ?
Jeg tvivler.
På DBA og QXL ser man ofte de her mistænkligtgørende beskeder og spørgsmål men er varen OK synes jeg ikke at spørgsmåle a la "er det ægte eller en kinøjsisk kopi?" har nogen som helst betydning.
Just my 2cents - John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)