Svar: 102
Tråde: 23
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
lajzen Skrev:Jeg havde på et tidspunkt et Seiko automatic diver, som skulle holdes igang på armen.
Kan det godt passe at seiko automatic modellerne ikke kan trækkes op manuelt på kronen 
Generelt ja men der er kommet nogle nyere modeller/værk der kan trækkes op i hånden.
Citizens automatic har altid kunnet det.
MINT ?? Nej jeg bruger da mine ure....
•
Svar: 6,129
Tråde: 559
Modtaget Likes: 151 i 91 svar
Givet Likes: 29
Seikos divere indeholder som oftest 7S26 urværket - eller en afart af dette værk. Værket kan ikke håndoptrækkes, men kan rystes let så det holdes igang. Seikos argument for ikke at have håndoptræksfunktion på deres diver værker skulle efter sigende være, at de så indeholdt færre dele, og dermed krævede mindre vedligehold/service samt at risikoen for slitage skulle mindskes. Onde tunger ville sige, at det ene og alene skyldes at fremstille værkerne så enkelt og billigt som muligt.
Seiko laver ure med 6R15 værket - bl.a. Seiko Sumo, som har både hack og håndoptræk. Det nytilkomne 4R15 har mere til fælles med 7S26 end med 6R15, og 4R15 kan ikke håndoptrækkes.
Mange af Citizens divere indeholder et 8210 værk, hvis rødder kan dateres helt tilbage til sidst i 70´erne - hvis jeg lige husker korrekt. Værket er gangstabilt, robust og forholdsvist præcist, og så indeholder det mulighed for håndoptræk.
Seiko Sumo med 6R15 urværk
De venligste hilsner, John
•
Svar: 326
Tråde: 37
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Så er jeg med, tak for det
•