Sociologen Skrev:Tak for det. Jeg havde søgt på "cal.", og fandt derfor ikke tråden...
Jeg kan se, at forskellen primært er 'kosmetisk'.
Tilgiv mig - Det er min lille særhed, at anvende danske udtryk, såfremt de er beskrivende og mundrette.
Som dansk uddannet geolog nægter jeg derfor, at sno min tunge af led og sige {KWWårtss} (quartz), når det nu hedder kvarts på dansk.
Sociologen Skrev:Tillader mig endnu et spørgsmål, som nok virker indlysende for indviede, hvilket jeg hermed erkender, at jeg ikke er
Hvad er forskellen på automatisk og manuelt optræk?
Førstnævnte trækkes op 'automatisk', når man bærer uret, men betyder det så, at man trækker et manuelt værk op vha. kronen?
Ja! - Nedenstående figur viser både manuelt optræk og automatic

Betragter man rotoren, eller svingmassen, kan man se at den er gearet gennem en række tandhjul, der går fra et lille til et stort (reduktionshjul);
altså at bevægelsen mindskes; men kraften øges, således at de få gram svingmasses bevægelse kan overvinde fjederens spænding, og medføre optrækning.
Den automatiske optræknig foregår således i små bitte nøk, ved enhver bevægelse, der er kraftig nok til at sætte svingmassen i bevægelse.
Sociologen Skrev:Og skal man købe Speedmaster Co-Axial (311.30.44.50.01.002), hvis man ønsker en speedy men automatisk optræk?
Det er et godt spørgsmål, som man siger, når man ikke ved hvad man skal svare.
Det bliver et svar efter opskriften "Hvis så, enten ellers"
Hvis det er en automatisk Speedmaster, der skal ligne originalen så meget som muligt, så ja!
Hvis det blot er et spørgsmål om en Speedmaster, der er automatisk, og nogenlunde ligner originalen, så er det en reduced.
Bemærk dog, at der mellem de 2 ovennævnte er en afgrund til forskel i værk kvalitet.
Dersom det er en Speedmaster, der er automatisk og ikke behøver at ligne originalen ret meget, så er der straks "friere slav":
Speedmaster 125 (kaliber 1041)
Speedmaster Broad Arrow (kaliber 3303)
(kaliber 3313 er med coax)
Speedmaster MarkV (kaliber 1045
(Lemania 5100))
.............. og Speedmaster MarkIII og Speedmaster MarkIV og Speedmaster Mark4,5 og og .. og sandsynligvis mange andre jeg har overset.
Med venlig hilsen - Geodoc