Købt på Ebay: Omega ref. 135.011 cal. 601 - Red Crosshairs
Jeg er netop blevet højestbydende på en auktion på Ebay over dette ur (sælgers billeder, indtil jeg modtager uret):

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

Uret, der formentlig er en forløber (eller "sideløber") til Seamaster 600, har rødt påmalet Omega logo og røde crosshairs og en dejlig enkel og stilren skive, der umiddelbart ser ud til at være original. Jeg er spændt på at se den i virkeligheden, når jeg modtager det.

Uret har en glat bagkasse uden "Seamonster" logoet og er også uden modelseriebetegnelse på skiven.

Der er to hits på ref. nr. 135.011 på Omegas database - det ene er en "sædvanlig" Seamaster 600, men det andet er en Seamaster 600 netop med sort skive med røde Crosshairs og rødt Omega logo identisk til denne (dog med "Seamaster 600" påmalet på skiven over kl. 6.)

İmage

İmage

Ref. nr. 135.011 blev dog tilsyneladende også brugt til modellen, der af nogen er blevet kaldt "Speedmaster Companion" jfr. dette link: http://www.omegacollector.com/collection...anion.html (Geodoc: Måske kunne denne webside være interessant i "Linkcentralen" - det er en ganske pæn samling af Omega ure Icon_e_wink )

Jeg tror dog desværre ikke, at det er en sådan, jeg har været heldig at købe (for en særdeles rimelig pris iøvrigt Icon_e_smile ), idet kl. 12 markeringen ikke svarer til den, der er anvendt på Speedmasteren.

Ifølge dette link, og Omegas database er ref. nr. 135.011 også udover "Seamaster 600" anvendt i "Century" og "Geneve" serierne.

Men da der ikke er nogen seriebetegnelse på dette ur, er jeg i tvivl om hvad det egentlig er jeg har købt (udover at det er et spændende ur, som jeg med glæde indlemmer i min samling, hvis det er originalt) - er der nogen herinde, der kan bidrage med flere oplysninger til, hvad det egentlig er for et ur, som jeg har købt ?
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Har aldrig set den model i andet end stålkasse før. Skiven ser lidt sjov ud, mangler umiddelbart "Seamaster 600" som der plejer at stå.
Ikke at de to ting behøver betyde "frankenstein" og redail, det bliver sjovt at se uret IRL. Men også at høre om andre før har set den røde crosshair seamaster 600 som ser ud som din?
Der har været en til salg i stålkasse på dba for noget tid siden, og i lang tid. Mener prisen der var 2800.-
Svar
Speedy Skrev:Har aldrig set den model i andet end stålkasse før. Skiven ser lidt sjov ud, mangler umiddelbart "Seamaster 600" som der plejer at stå.
Ikke at de to ting behøver betyde "frankenstein" og redail, det bliver sjovt at se uret IRL. Men også at høre om andre før har set den røde crosshair seamaster 600 som ser ud som din?
Der har været en til salg i stålkasse på dba for noget tid siden, og i lang tid. Mener prisen der var 2800.-

Umiddelbart tror jeg ikke, at der er tale om en redial - i så fald tror jeg, at den er af ældre dato. Men det er ikke til at sige, før jeg modtager uret.

Men den ser ud til at være identisk med skiven på uret fra databasen - bortset fra, at der ikke står "Seamaster 600".

Jeg har ikke selv set det røde crosshair før og det var egentlig det, der i første omgang fangede min interesse - udover at jeg længe har ønsket mig et vintage Omega med sort skive (alle i andres flotte eksemplarer har gjort mig misundelig Icon_e_biggrin ).

Auktionen sluttede på USD 159,50, hvortil så kommer USD 10,56 i forsendelse. Det er så i PayPal blevet omregnet til DKR 928,59. Men da sælger er fra USA, kommer der jo højest sandsynligt lidt told på. Alligevel synes jeg, at det er en fair pris for et, synes jeg selv, spændende ur Icon_e_smile
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
600 serien står måske lidt i skyggen af den fantastiske 30 mm serie - calibrene 28x og 26x som jo helt overskygger Omegas manuelle værker.

30 mm er jo legendarisk idet det var her Omega fastslog, at de om nogen, kunne producere præcise, robuste og pålidelige manuelle værker - i en 40 årig periode, var disse værker uomtvistelig trensdsættende for hvad man kunne forlange af et manuelt, mekanisk værk til en rimelig penge!

Men en ting kunne 30 mm'eren ikke - den kunne ikke opfylde behovet for et lille, tyndt værk, som i begyndelsen af 60'erne blev en væsentlig konkurence parameter - og derfor blev 600 serien skabt.

Også 600 serien lever op til alt hvad 30 mm'erne kunne og er samtidig mindre og tyndere. Fantastisk..... blot må man nu konstatere, at kravet til at gøre urene mindre og tynde iklke holdt så længe.

600 serien har faktisk både Swan Neck Regulatin og en anden finjusteringsmulighed, en flot finbish og stor pålidelighed, men da den ofte ligger i relativt små ure 32 mm - 34 mm er den lidt overset - 30 mm urene er jo 35-36 mm - og i oversize 38 mm - og mere populære idag!

Men spændende ure er de - 600 - serie urene....

Jeg har et par 135.011

Mærke og model: Omega Seamaster 600

Årgang: 1964
Kasse: Rund, 40 micron guld double med stål bagkasse pæn med med søhesten graveret
Højde: 9,7 mm
Diameter: 34,5 mm uden krone
Skive: Grå tekstur i fin stand patina kan ikke ses med det blotte øje. Gyldne visere og timemarkeringer i fin stand
Rem: Kroko læderrem
Caliber: 601 manuelt,
Caliber nr.: 21517815
Ref. Nr.: 135.011

İmage
İmage İmage
İmage

Beskrivelse:

Mærke og model: Omega Seamaster 600

Årgang: 1965
Kasse: Rund, stål kasse. Flot stand med få brugsspor. Skruebagside med med søhesten graveret.
Højde: xx mm
Diameter: 34,5 mm uden krone
Skive: Sølv med stål visere og enkle index i flot stand.
Rem:
Caliber: 601 manuelt,
Caliber nr.: 22023315
Ref. Nr.: 135.011

İmage
İmage

İmage

Og mange andre fra 600 – serien – især Seamaster De Ville indeholder netop dette fine værk I et par ganske smukke modeller.

Også I Cosmic er det anvendt – og I Geneve Dynamiv … og… flere andre

Vh Baun
Svar
Og apropos sortskivet Omega med caliber 601... mit sidste indkøb... smuk...

İmage

İmage

İmage

İmage

Jeg takker også Jens Knivmager for en fin handel - blot skulle vi måske have delt 2 øl mens vi handlede... det der internetfis er lidt fot koldt!

Nå men vi må jo tage revanche!

vh Baun
Svar
Den er godt nok flot Baun !! Icon_e_biggrin

Lidt pudsigt, at der også her er det røde element i kombination med en sort skive ............ her i form af sekundviseren !!
/Peter

Svar
Jeps... der skulle lige være en knaldrød rem... så havde jeg da vist det ultiumative dameur!

Dit ur er nu også ganske nydeligt - og en sort skiuve er altid.... både lidt sjælden og flot.

Det der med hvilke skiver der findes til hvilke kasser? Uha det er et studie!

Icon_rolleyes

men et spændende studie!

vh Baun
Svar
Baun Skrev:Jeps... der skulle lige være en knaldrød rem... så havde jeg da vist det ultiumative dameur!

vh Baun

Tillykke med den flotte dynamic Per, hvis jeg husker rigtigt så dit første af de gamle?

Her er en rød rem, dog ikke original;

[url]"http://cgi.ebay.com/GOOD-QUALITY-LEATHER-STRAP-FOR-OMEGA-DYNAMIC-GENTS_W0QQitemZ350160098645QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item51872b1555&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1326%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318%7C301%3A1%7C293%3A1%7C294%3A50" onclick="window.open(this.href);return false;">http://cgi.ebay.com/GOOD-QUALITY-LEATHE ... 7C294%3A50[/url]
Svar
Speedy Skrev:Tillykke med den flotte dynamic Per, hvis jeg husker rigtigt så dit første af de gamle?

Her er en rød rem, dog ikke original;

[url]"http://cgi.ebay.com/GOOD-QUALITY-LEATHER-STRAP-FOR-OMEGA-DYNAMIC-GENTS_W0QQitemZ350160098645QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item51872b1555&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1326%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318%7C301%3A1%7C293%3A1%7C294%3A50" onclick="window.open(this.href);return false;">http://cgi.ebay.com/GOOD-QUALITY-LEATHE ... 7C294%3A50[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;

Hmmm ... forstår ikke helt - jeg har haft et par Dynamiv før og har 2 nu... og jeg tør ikke købe via Thailand.... for bøvlet tror jeg, men måsk er jeg bare ved at blive for gammel!

vh Baun
Svar
Baun Skrev:jeg tør ikke købe via Thailand.... for bøvlet tror jeg, men måsk er jeg bare ved at blive for gammel!

vh Baun
Selv med din viden bliver du med 99% sikkerhed snydt i vintage omega fra Thailand
sorry
jh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)