MM300 vs. Sumo
MM300 vs Sumo

Efter at have fået min MM300 i stald, så er jeg blevet spurgt, hvordan jeg vil rate eller sammenligne den med Seiko Sumo, som jeg jo ved flere lejligheder har prist meget højt. Egentlig, så kan jeg sige det ret enkelt: De to ure bør ikke sammenlignes ! Ja, det mener jeg faktisk … Og, hvorfor gør jeg egentlig det ?

MM300

MM300 har en historie som daterer sig tilbage til 1968, hvor Seiko lancerede deres første diver med monocoque urkasse: 6159-7000. I urets to første leveår var modellen udstyret med en countdown bezel, som i 1970 blev afløst af en ”almindelig” bezel. Uret indeholdt et hi-beat værk fra Grand Seiko serien, ligesom MM300 indeholder 8L35 værket, som ligeledes er hentet fra en Grand Seiko – blot fra vore tider. Hvis man ser et billede af de to ure, MM300 og 6159-7000, så kan ingen være i tvivl om, at MM300 har hentet stort set hele sit design fra 6159-7000 – eller rettere: Den ærer sin forgænger. Faktisk, så blev SBDX001 lanceret i år 2000 - 30 år efter introduktionen af 6159-7000 med ”almindelig” bezel.

İmage

Selve produktionen af MM300 er henlagt til en kombination af højteknologi og manuel urmagerkunst. Bezelens tal på en MM300 er således laser indgraverede, i modsætning til den praktiske anordning med ”indsatser” på en entry level diver. Det betyder så også, at såfremt den ”hærdede” overfalde på en MM300 bezel skulle blive ridset, så skal hele bezelen skiftes. Det er kun urmagere med en stor erfaring hos Seiko, som får lov til at arbejde på en MM300. Både kasse og værk håndsamles, ligesom visere, markeringer og lumemateriale påsættes manuelt.

İmage

Sumo

Seiko Sumo har sit ophav et helt andet sted: Den er Seikos bud på en mid-end level diver. Den tilhører officielt Prospex serien. Prospex serien indeholder både mid-end level diverne og Seikos Marinemaster brand. Marinemaster serien tæller ”høvdingene” inden for hver af Seikos diver-værk-produktioner: Spring Drive (SBDB001), Automatic (SBDX001, Kinetic (SBDD001/003), 7C46 Quartz (SBBN007 og SBBN011) og så endelig Seikos diving computer, SBDK001.

Sumo´en er tiltænkt som afløser for Seikos midlertidige mid-end level diver, Seiko Samurai – titanium versionerne. Samurai urene indeholdt er modificeret 7S26 værk, nemlig typen uden dato, som så hedder 7S25. Som sådan, så er der jo intet mid-end over, at anvende værket fra entry-level diverne, og så blot putte det i en anden urkasse, sætte en Prospex sekundviser på, og så hæve priserne. Seiko Sumo bryder med denne ”middelmådighed”, ved bl.a. at være den første diver, som indeholder et 6R15 værk med skruekrone. Det gav Seikos kvalitetskontrol lidt overarbejde, at indføre urværket i diveren, da der på mange af de første serier var problemer med urets ”crown and stem”.

Designinspirationen fra Seiko Sumo kommer bl.a. fra Knight urene, som var de første divere til at delvist ”nedsænke” bezelen i urkassen. MM300 ur-kasse designet, med facet kanter og satinerede horn, har også en stor inspiration på Sumo´en urkasse, ligesom sekundviseren på Sumo og MM300 er af den samme type – Prospex viseren. Visere og bezel er meget markante på Seiko Sumo, og de er helt unikke for modellen.

İmage

Derfor

De to ure hidrører i hver sin kategori af Seiko divere, og bør derfor ikke sammenlignes – det vil ganske enkelt ikke være mulgt at gøre objektivt ! MM300 bygger SÅ meget på historie, hvor Sumo´en bygger på nutidige design-finesser, finurligheder og teknologiske landevindinger, som muliggør en meget lav produktionspris på uret.

Og så alligevel

Der er jo så altid den subjektive faktor, som så alligevel godtgør, en direkte rating eller sammenligning. Den vil jeg da – dybt subjektivt, naturligvis - meget gerne foretage. Den bygger udelukkende på mine egne holdninger, forståelser for og erfaringer med de to ure.

Konklusion

MM300 er Kongen, så enkelt kan det siges ! Det er den, fordi dens finish, alsidighed og udstråling er så uhørt høj, at selv langt dyrere ure vil få kamp til stregen. Når det er sagt, så er Sumo´en min klare nr. 1 på listen af ”Best value for money - in any watch”.

Min top 5

Min helt personlige "Seiko Diver´s top 5 – newer automatic watches” ser således ud:

1. MM300
2. Sumo
3. White Knight
4. Orange Monster
5. SKX007

İmageİmage
De venligste hilsner, John
Svar
Hej Joepete

Jeg tror at du har ret, men glem ikke at MM300 er 3 til 4 gange så dyr som Sumo. Icon_e_surprised

MVH Peter
İmage
Svar
Merprisen er taget med i mine betragtninger, Peter Icon_e_wink
Svar
Hej Joepete

Jeg har iøvrigt en Seiko Sumo på vej til mig, da jeg kom til at savne min, men den kan da slet ikke matche din Marinemaster.

MVH Peter
İmage
Svar
Peter, jeg ser de to ure som vidt forskellige modeller, med hver deres plusser på bogen. Jeg sammenligner dem faktisk slet ikke som sådan Icon_e_surprised Jeg kigger selv efter en Sumo til min samling i øjeblikket - dejligt ur Icon_e_wink
Svar
Hej Joepete

Jeg har lige modtaget min Sumo idag, og den er monteret med coated safirglas, og en anden sekundviser som ligner sekundviseren fra 6105 og det ser bare godt ud så det må være mit første modded Seiko. Icon_e_smile

MVH Peter
İmage
Svar
Til lykke med uret, Peter. Det må så være Thomas´ Sumo du har fået fingre i Icon_e_wink
Svar
Det kunne det sagtens være Icon_e_wink

Thomas
Svar
Hej

Jeg har købt uret af en der hedder Thomas, og ligenu vil jeg selv gætte på at det er Seamus, men det havde jeg ingen anelse om da jeg handlede, men jeg er supertilfreds med handlen. Icon_e_biggrin

MVH Peter
İmage
Svar
Hej Peter,

det var mig og jeg er som sagt også tilfreds med handlen Icon_e_biggrin

Thomas
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)