Overvejelser om køb af Speedmaster
KlausM Skrev:Hej phrede.

Mht til lænken ville jeg gå helt uden om de gamle. De er ikke meget værd. Prøv at skaffe en nyere. Du får markant bedre kvalitet og komfort for pengene.

Du har ret i den "rigtige" årgang men ikke den rigtige ref. Der skal du have fat i en cal. 321 eks. 145.012.

Mvh
Klaus
Enig i at de gamle lænker ikke er så gode som de nye (komfort vil jeg dog sige er ret ens - men de nye er solidere og låsen lidt bedre måske) - MEN hvis man kan få uret med den originale lænke frem for den nyere replacement, så ville jeg til en hver tid tage det - det vil dog normalt koste ekstra - og så må man jo ud i andre afgørelse, men lige over - helt klart tage den originale - som er ganske flot med sine blanke sideled og matte midterled

İmage
İmage
İmage
De nyere replacement lænker kan du ret ubesværet skaffe, den originale som vist her = 1039 med 516 endlinks er klart vanskeligere at skaffe siden - men det afhænger helt af hvor meget vægt du lækker på det autentiske. Er det KUN for at få et godt ur at gå med, kan speedmasteren være meget billigere, skal du have 145.012 (321 kaliber) - og den har originale visere osv er den absolut dyrere - og med original lænke - endnu et godt hak op
Just my 5 penny
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
1039 lænken burde være den korrekte lænke til speedmaster fra 69. Jeg mener 1171 lænken er fra 1971 og forskellen på den og den nuværende er at låsen er 17 mm på den nye og ikke 15mm. Dvs. der findes to generationer af 1171. OMEGA logoet på den 15mm ligger i en trapez formet ramme istedet for firkantent.

INFO:
Jeg er ikke helt sikker men jeg har set nogle enkelte speedmaster med en lænke der er har små mellem led imellem de store matte led. Det er en lænke der blev lavet mellem 69-71 paralelt med 1039.

Jeg tror også at man har produceret forskellige lænker samtidigt og sikkert også til forskellige markeder.
Svar
Columbo Skrev:1039 lænken burde være den korrekte lænke til speedmaster fra 69. Jeg mener 1171 lænken er fra 1971 og forskellen på den og den nuværende er at låsen er 17 mm på den nye og ikke 15mm. Dvs. der findes to generationer af 1171. OMEGA logoet på den 15mm ligger i en trapez formet ramme istedet for firkantent.

INFO:
Jeg er ikke helt sikker men jeg har set nogle enkelte speedmaster med en lænke der er har små mellem led imellem de store matte led. Det er en lænke der blev lavet mellem 69-71 paralelt med 1039.

Jeg tror også at man har produceret forskellige lænker samtidigt og sikkert også til forskellige markeder.
Ingen tvivl om at til f.eks. 145.012 (med 321) hører 1039 lænken. Låsen er også lidt kortere, hvilket gør at den i åben stand glider mindre let af hånden end 1171. Til gengæld har 1039 på begge sider af låsen fjedrene led - lidt "fixoflex" agtigt - Igen - ikke nødvendigvis de bedste løsninger, men historisk den korrekte - og sammen med øvrige kendetegn på typerne fra den tid (ex applikeret logo - afrundet sekundviser bagende osv)- med til at gøre uret let genkendeligt
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Hvis man vil være historisk korrekt skal der vel en rem på uret og ikke en lænke. Var lænker ikke noget man kunne købe til uret og ikke med? Jeg mener at langt de fleste Speedmastere den gang blev solgt med rem.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
Nogle havde også lænke på dem, men du har nok ret i at de fleste var med rem.

[url]"http://www.hq.nasa.gov/alsj/a11/ap11-S69-25197HR.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.hq.nasa.gov/alsj/a11/ap11-S69-25197HR.jpg[/url]

Her er det Neil med lænke på sin Speedmaster
Svar
KlausM Skrev:Hvis man vil være historisk korrekt skal der vel en rem på uret og ikke en lænke. Var lænker ikke noget man kunne købe til uret og ikke med? Jeg mener at langt de fleste Speedmastere den gang blev solgt med rem.
Mvh
Klaus
Iflg Omegas store (kæmpe) egen bog - a journey through time var 145.012 (0g 0012) med metal bracelett 1039. Bogen har perfekte lister over all speedmaster refs + de korrekte tilhørende lænker og deres endestykke numre.
Går du ind på Omegas egen hjemmeside for kunderservice vintage ure er sagen også ganske klar Mine fremhævninger i bold skrift:

Speedmaster - "Moon Watch"
Gents' metal bracelet
Reference
ST 145.0012

International collection

1966
Movement
* Type: Manual winding (mechanical)
* Caliber number: 321
* Created in 1946
17 jewels
Formerly called "27 CHRO C12 T2"
Used on first generation "moon watches"
Functions
Tachymeter, Chronograph
Case
Stainless steel
Case back
* Screw-in
* Full metal
Dial Mat black with luminous hour markers and white luminous “stick ” hands. Applied Omega symbol.
Crystal Armoured hesalite
Bracelet Stainless steel
Water resistance 50 meters

Jeg er 99% sikker op at den normalt kom med metallænke 1039 originalt.

vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Hvad med ref 1501 eller 1506 lænkerne? Hvornår udgik de for jeg mener at have set en Omega annonce med én af disse på en 105.012.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
KlausM Skrev:Hvad med ref 1501 eller 1506 lænkerne? Hvornår udgik de for jeg mener at have set en Omega annonce med én af disse på en 105.012.
Mvh
Klaus
En som har A journey throgh time hos sig kan svare let - jeg er på ferie og havde ikke plads til de 14 mursten den bog vejer Icon_e_smile
Jeg tror du har ret i 1506 på 105-012 (-65)

1501 synes jeg bare at finde for seamaster - men det er jeg helt usikker på uden mit materiale

Læder var givet også et valg - men jeg tror det var det som var tilvalget - og til ex 105.012 - en ret enkelt kalveskindsrem - sort tror jeg faktisk var den der "hørte til" hvis lænke fravalgtes - selvom mange på læder i dag ses med mørk brun. Den originale Omega laves ikke mere, men man kan få en replacement kalveskinds rem der passer ex 105.012 og 145.012 (eller 145.0012)
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
65-67.

Den store sorte bog er ok., men der er leveret mange ure på forskellige typer lænker.

Jeg tror også at mange grossister byttede eller monterede lænkerne selv og der tog man bare det der passede.
Svar
Columbo Skrev:65-67.

Den store sorte bog er ok., men der er leveret mange ure på forskellige typer lænker.

Jeg tror også at mange grossister byttede eller monterede lænkerne selv og der tog man bare det der passede.
Det vil jeg naturligvis ikke udelukke, men al korrespondance jeg har haft med Omega - specielt om 145.012 synes jeg peger på at de i alle fald udgik fra Omega med den ene eller anden lænke monteret - se ex mit certifikat som viser den blev leveret med stainless bracelet
İmage
Det vil normalt for 145.012 nødvendigvis være 1039, da efterfølgeren ikke eksisterede i 1967/68 vil jeg påstå

Jeg har også certifikat på en anden, som var en guld reduced - leveret på plain brown calfskin - så for mig virker det som om urene i alle fald forlod Omega med en forudbestemt konstellation - når det drejer sig om Speedmaster. Jeg tror også det har været tilfældet for en god del constellations, ex gold calender de lux med sit guld bånd og andre med ricetype osv

vh
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)