Svar: 27
Tråde: 9
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Jeg er lidt forviret med hensyn til garenti på Omega. Hvis jeg køber et brugt Planet Ocean privat, som er købt i en aut. Omega forhandler i KBH, kan jeg så aflevere uret hos en aut. Omega forhandler i Jylland og få en eventuel fejl udbedret? Eller må forhandleren nægte dette, hvis uret ikke er købt i deres forretning?
Og hvad nu, hvis jeg køber et brugt Planet Ocean privat, som på købstidspunktet er købt hos en aut. Omega forhandler, men som ikke er aut. Omega forhandler mere nu, hvordan ser det så ud med garentien? Kan jeg ved evt. fejl få det udbedret ved hvilken som helst aut. Omega forhandler i landet?
På forhånd tak.
•
Svar: 1,427
Tråde: 84
Modtaget Likes: 4 i 4 svar
Givet Likes: 6
Hvis du køber et Omega (privat, brugt, nyt eller ved AD) og det medfølgende garantikort er udfyldt af en AD et eller sted i verden og datoen ikke er udløbet, så kan du henvende dig til en hvilken som helst AD'er i Kbh., Jylland, Tyskland eller Timbuktu og få dem til at lave dit P.O. - forudsat der er tale om en garantirep.
Købte selv mit SMP i USA i 2007 og har i år (2009) fået det garantirep. ved Ragner i Odense....no question asked!
"It's better to have a need-not, than to need a have-not"
IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings
•
Svar: 336
Tråde: 20
Hej
Spørgsmål 1:
Nej - forhandlere skal tage imod produktet (efter min viden), alle garantireparationer foretages af OMEGA på egne værksteder (og ikke af forhandleren). Omega betaler arbejdsløn og dele.
Forhandleren må derimod gerne tage et beløb for at håndtere sagen, hvis uret ikke er solgt hos forhandleren. I dagens Danmark er det nødvendigt at sende alt som værdiforsikring (hvilket er ganske kostbart hos PostDanmark) da en del forsendelser 'forsvinder'. Der er ikke mange forhandlere der har lyst til at erstatte ure til xxxxx tusinde af egen lomme bare forbi enkelte medarbejdere hos posten har lange fingre (Det er et reelt problem!)
Spørgsmål 2:
Fabriksgarantien som ydes af Omega og ikke af forhandleren (må ikke forveksles med den danske lovgivning om reklamationsret). Fabriksgarantien bortfalder ikke i tilfælde af at forhandleren er lukket eller har fået frataget sin forhandling. Fabriksgarantien dækker over hele verden. Garantikortet skal være komplet og korrekt udfyldt, ligesom sælgeren skal være autoriseret forhandler på salgstidspunktet for at fabriksgarantien er gældende.
Traditionelt har danske urmagere håndteret garantireparationer på ure købt hos andre danske urmagere uden at sende regningen for forsendelse videre til kunden, sådan har kotumen været indtil for nyligt. Men jeg kender til flere tilfælde hvor københavnske urmagere der er begyndt at tage penge for at ordne forsendelse af garantireparationer for ure køb hos forhandlere i Jylland, hvilket er kommet som en overraskelse for kunden. Dette er vel en følge af øget konkurrence, eller at nogle af de Jyske forhandleren er begyndt at få så stor en del af markerdet at det kan mærkes i København.
Jeg vil forsøge forklare reklamations/garanti bestemmelser i DK, så enkelt som muligt.
FØRST så skelnes der mellem fabriksgaranti og dansk lovgivning omkring reklamationsret - dette er obsolut ikke det samme og må ikke forvekles.
Reklamationer efter dansk lovgivning.
* 6 mdr. garanti fra købsdato efterfulgt af 18 mdr. reklamationsret.
* Går produkter i stykker inden 6 mdr - antages at produktet var defekt fra salgsdatoen og det er sælgers ansvar at bevise at dette ikke er tilfældet og at kunden har brug produktet forkert. Hvis produktet går i stykket mellem 7 og 24 mdr efter køb er det købers ansvar at bevise overfor sælger at produktet har været anvendt korretk og fejlen derfor er dækket af reklamationsretten
* Det er sælgeren der skal yde denne garanti/reklamationsret, og skal dække alle omkostninger relateret til reperationer/ombytning osv.
* Gælder kun for produkter denne sælger har solgt, man kan altså ikke gå hen i en anden butik med varen. Går sælger konkurs, lukker butikken eller lign. bortfalder garanti/reklamationsretten.
Fabriksgaranti
* Dækker sædvanligvis worldwide
* For ure er dækningen ofte bedre/længere end den danske reklamationsret
* Garantien gives af fabrikken og ikke af forhandleren, ure dækket af fabriksgaranti kan derfor indleveres til nærmeste forhandler
* Dækker løn og reservedele, men ikke transport/forsendelse til fabrikken/importør
•
Svar: 729
Tråde: 40
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Lille info: der er 3 års garanti på alle Co-axial værker.
•
Svar: 23
Tråde: 7
[quote=
Købte selv mit SMP i USA i 2007 og har i år (2009) fået det garantirep. ved Ragner i Odense....no question asked![/quote]
Må man spørge; hvilken type garanti rep. der var tale om? Har selv en SMP og er da interesseret i at høre hvad der kunne gå i stykker indefor 2 år...
•
Svar: 1,738
Tråde: 32
Modtaget Likes: 95 i 67 svar
Givet Likes: 179
Hej.
En lille tilføjelse til det RIGTIGE Tommy skriver: Af grossistforbundet har vi fået at vide, at butikken skal/kan tage en betaling på kr 150,- for at håndtere garantisager der ikke er købt i butikken. Dette er vist efterhånden ganske almindeligt i mange butikker, nu kan vi jo se at Klarlund er ved at have nok af at gøre med ure der BARE skal godkendes som originale. Så de vil have kr for det, selv kan jeg godt forstå det, det tager trods alt længere tid end de omtalte fem minutter, det skal jo regnes fra kunden kommer ind i butikken og til de er ude igen, og alle indpliceredes løn skal medregnes, plus ejeren skal tjene på det. Pointen er jo nok ganske enkel, vil man ikke købe sit ur hos AD, må man betale for at få servicen der ellers er u/b. Så kan vi altid diskutere prisen for servicen....
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900
Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/
Mvh
Lars
•
Svar: 1,427
Tråde: 84
Modtaget Likes: 4 i 4 svar
Givet Likes: 6
gemao Skrev:Må man spørge; hvilken type garanti rep. der var tale om? Har selv en SMP og er da interesseret i at høre hvad der kunne gå i stykker indefor 2 år...
Check: <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=9072&hilit=+garanti" o nclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?f=3&t=9072&hilit=+garanti</a><!-- l -->" o nclick="window.open(this.href);return false;"
"It's better to have a need-not, than to need a have-not"
IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings
•
Svar: 6,268
Modtaget Likes: 3 i 3 svar
Hej
Det eneste man skal betale for er transporten, og længere er den ikke, dog kun ure der ikke er købt hos den forhandler hvor man indleverer sit ur.
MVH Peter
•
Svar: 6
Tråde: 1
Det eneste man skal betale for er transporten, og længere er den ikke, dog kun ure der ikke er købt hos den forhandler hvor man indleverer sit ur.
Hej
Jeg er arbejder selv hos en forhandler.
Og vi får da "gratis" pakkesedler (porto labels) fra Swatch til at sende garanti ure ind på
Mvh
Troels
•
Svar: 6,268
Modtaget Likes: 3 i 3 svar
Hej Troels
Det gør vi også, men de dækker kun op til 4500 kroner, hvis man skal have værdiporto på skal kunden selv dække det, for hvor tit kan du sige til en kunde der har indleveret et ur der koster 30000 kroner, at det er blevet væk i posten,og han får 4500 kroner i erstatning.
MVH Peter
•
|