Svar: 6,129
Tråde: 559
Modtaget Likes: 151 i 91 svar
Givet Likes: 29
Dejlig vintage ! Jeg kan bestemt godt forstå at en "værk-tosse" som du, finder Eterna urene spændende
Uret har nogle spændende detaljer, som jeg lige er nødt til at høre dig om, John:
I centrum, hvor viserne er monteret på urskiven, er der da også de 5 Eterna prikker på sekundviseren ? Det kan da kaldes småt
Jeg har engang hørt betegnelsen "fabric dial". Det må vel være sådan en, som du her fremviser, da den ligner fint vævet bomuld i close-up ?
De venligste hilsner, John
•
Svar: 455
Tråde: 121
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Det har altid interesseret mig med disse skiver og hvordan de er lavet. Her er en Omega med "mønster" på skiven. Hvem ved hvad man gør for at få denne effekt frem?
Jan
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Joepete Skrev:Dejlig vintage ! Jeg kan bestemt godt forstå at en "værk-tosse" som du, finder Eterna urene spændende
Uret har nogle spændende detaljer, som jeg lige er nødt til at høre dig om, John:
I centrum, hvor viserne er monteret på urskiven, er der da også de 5 Eterna prikker på sekundviseren ? Det kan da kaldes småt
Jeg har engang hørt betegnelsen "fabric dial". Det må vel være sådan en, som du her fremviser, da den ligner fint vævet bomuld i close-up ?
Nix ingen pletter på sekundviseren, men Eterna havde, helt som Omega havde deres omega tegn i glassets centrum - 5 meget små prikker i undersiden af glasset, det er nok dem du ser
Prikker på krone, skive og glas og de henviser til Eternas opfindelse af kugleleje rotoren - 5 kugler i kuglelejet
Jep Fabric dial ville jeg også kalde den - meget tyndt stof (fabric) sat på en sølvskive mener jeg. Jeg har også set det betegnet Textured dial
vh
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
camaro Skrev:Det har altid interesseret mig med disse skiver og hvordan de er lavet. Her er en Omega med "mønster" på skiven. Hvem ved hvad man gør for at få denne effekt frem?
Jan

Jeg TROR man tager noget meget fint vævet stof - kunstsilke eller Rayon vævet med 15-20 denier tråd (tænk nylon strømper) og trækker det over skiven som har fået en hæfter på sig. Ofte er stoffet tæt på gennemsigtigt - tænk igen nylonstrømper - så skiven - som i mit fald er sølv eller forsølvet - ses gennem strukturen
En anden metode kan være at presse mønstret ind i et storlignende materiale eller andet.
En urmager kan jo korrigere hvis jeg tager fejl - Jeg har en gang haft et skadet ur jeg fik som reservedele (krone og balance bro) hvor skiven var grim (ikke Eterna for de kunne lave skiver i tresserne - der generelt holder perfekt idag) og der kunne jeg trække sådan noget stof lignende af skiven - da jeg ville finde ud af hvordan
vh
•
Svar: 976
Tråde: 62
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Smukt vintage ur
Dejligt at se
•