De forbistrede remme
Ved det netop afviklede mini-GTG på vestfyn (tak til ClausT) - dukkede det op igen!
..... det venskabelige drilleri om, at min Speedmaster BA - bare lige skulle have en rem, for at se rigtig flot ud.

Dette venskabelige drilleri (eller kors, om man vil) bærer jeg med stort tålmod.
- Selvfølgelig skal en af Omega's bedst forarbejdede lænker, uforgængelig og med massive led ikke erstattes af et forgængeligt stykke aligator.

Men rem-historien rører dog ved noget uomgængeligt!
- På den lange bane agter jeg at anskaffe et ur, hvor en lænke ikke alene ville være en umulighed, kikset, et mis-match eller endog en forbrydelse, og så har vi balladen Icon_e_sad

Min Chronostop måtte gå så grueligt meget igennem (her) før den endte op med en rimelig montering.
Problemet var, at oprindelige remme og lænker forlængst var udgået til dette ur, og al montering havde eksperimentets karakter.

Jeg efterlyser nogle holdninger til rem, type og samhørighed mellem rem og ur.
Mit problem med Chronostop'en var, at ligegyldigt hvilken montering der blev prøvet, efterlod de fleste et enormt gab mellem urkasse og rem (hvilket også gjalt div. lænker). Kort sagt hul mellem ur og rem!

Lad mig illustrere (det som jeg opfatter som) problematikken med eksempler på forskellige monteringer på en X-33.
Det er et ur, som folk tilsyneladende forsøger alle mulige monteringer på - muligvis i diverse krampagtige forsøg på at få det til at se mindre modbydeligt ud.
Det kan man så have en (toldfri) tanke om, for spørgsmålet er af mere principiel karakter om rem, gældende på et hvilket som helst ur.

Inspirationen til tråden kom fra et indlæg på TZ, af den sædvanlige karakter: "Se jeg har monteret mit ur med noget usædvanligt!!! - Er det ikke flot?"
..... og der er ingen, der kan tage sig sammen til ærligt at svare: "Nej! - det ligner uglebræk".

Illustration 1.
Her kommer den initierende illustration:
İmage
Den forholdsvis tynde rem "fylder ikke ret meget" imellem rem og urkasse; men efterlader et stort gab. - Det er det, der er mit "problem".
Der mangler "visuel kontakt" mellem ur og rem. IMHO syn's jeg det ser uharmonisk ud (kikset?).

Illustration 2.
İmage
Her er uret monteret med en Seiko Nylon rem, der er mere fyldig og har mere struktur, og som bedre "fylder" mellemrummet op til urkassen.

Illustration 3 & 3a.
İmage
İmage
Her er der tale om en uoriginal gummirem, monteret med Omega spænde. - Også her er remmen så "bamset", at mellemrummet mellem rem og ur ikke er påfaldende.

Illustration 4.
İmage
Her er uret vist med den første kevlar rem, som Omega forsynede uret med. Remmen er ikke alene profileret og "bamset"; men har også en form for endestykke, der udfylder mellemrummet.

Illustration 5.
Her er uret vist med en (Omega??) gummirem, der ligeledes har egenskaben, at mellemrummet udfyldes.
İmage

Indlægsskriveren (Fatpants), der er en stor ynder af X-33, slutter sit indlæg med: "The bracelet really is the best way to wear the watch." Icon_e_wink
Nu kommer så det egentlige spørgsmål: "Er det kun mig, der kan se disharmonien? - altså: Når uret og remmen mangler visuel og udtryksmæssig sammenhæng?"

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Mellemrummet gør ikke mig noget, men hvis du ikke kan li' det, kan du da prøve Hirsch remme, de har flere, som "lukker hullet":

İmage
(Lånt billede)

Læs mere her:
http://www.watchstyle.com/leonardo3.htm

Remme her:
http://www.watchstyle.com/pi1401303088.h...egoryId=15

Og her:
http://www.watchstyle.com/pi-1473819992....egoryId=16
Svar
@Claus_K - tak, gode relevante links.

Med venlig hilsen - geodoc
Svar
Jeg vil endda gå så vidt at sige at der skal være dette mellemrum på et klassisk Vintage Omega! Det er simpelthen de "look" der er rigtigt!

På den måde træder kassens fine form frem og fx. pe en speedmaster eller Seamaster med snoede horn står disse flotte horn også klart aftegnede.

Med lænker er det noget andet - det er jo samme materiale som kassen og derfor kan en integreret lænke give kassen en anden form.

Der kan være et problem på meget høje (og store) kasser, hvis de er lavet til lænke eller special ren, kan stiften sidde forkert - (højt eller lavt) så en tynd rem vil gøre kassen synlig på en "forkert måde" - det er det der sker på din X-33.

vh Baun
Svar
Hej

På en X33 skal man have en integreret original rem, eller den originale lænke, og jeg kender godt mange af de andre muligheder men det passer bare ikke på X33. Icon_e_surprised

MVH Peter
İmage
Svar
Der må gerne være "hul" imellem kasse og rem, efter min mening. Jeg kan dog sagtens følge dig i dine pointer, og hvis du har det som du har det, så skal der jo ikke være "hul" i dit match Icon_e_wink

Claus´ links er meget relevante. Et andet indspark kunne være, at få lavet din helt egen rem - så får du alt som du ønsker det, og du kan endda hygge dig med alle opmålingerne Icon_e_wink Icon_razz
De venligste hilsner, John
Svar
Tak for de gode indlæg og meget relevante links. Icon_e_biggrin
Det skæve forhold til remme (og for den sags skyld også ikke helt rigtige lænker) stammer fra mine eksperimenter med Chronostop'en.
.... både de originale remme og lænker er udgået, så der skulle eksperimenteres meget.

nedenfor ses problematikken, der har farvet mig.
İmage

Den øverste har korrekt lænke, mens den nederste - i nød og betryg, er udstyret med en fligthmaster lænke.
Udover at den lænkes første led er større end de 22 mm mellem hornene, sidder den også meget yderligt, og efterlader et ikke flatterende hul mellem kasse og lænke.

På en Chronostop er rem/lænke i nogen grad (semi)integreret, hvilket var stærkt bevirkende til at problematisere "projektet".
På andre ure, der i højere grad er beregnet til rem - vil problematikken ikke være så påtrængende; medmindre man vælger en meget tynd rem, der ikke "fylder" ret meget om remstiften.

.... jeg må se, at forlige mig med "de forbistrede remme" Icon_e_wink

Svar
Torben, du skal da have lavet et specialdesignet endeled til din Flightmaster lænken - så vil den passe perfekt på Chronostop´en Icon_e_biggrin

Jeg kender flere, som laver endeled til Seiko lænker. Mon ikke der også findes nogle, som laver dem til Omega´er ... ?
Svar
Joepete Skrev:Torben, du skal da have lavet et specialdesignet endeled til din Flightmaster lænken - så vil den passe perfekt på Chronostop´en Icon_e_biggrin
he he .... nu fik jeg jo en Flightmasterlænke i "overskud", og det problem løstes ved at købe - Ja! netop en Flightmaster til den Icon_e_smile

Joepete Skrev:Jeg kender flere, som laver endeled til Seiko lænker. Mon ikke der også findes nogle, som laver dem til Omega´er ... ?
Endeleds "vandringen" har i høj grad haft karakter af en ørkenvandring. Nedenfor ses Chronostop'en på en Omega 1202.000 lænke.
İmage

Det viste sæt af endeled er, -gud bedre det, sæt nr. 3 i rækken Icon_cry
... Heldigvis har jeg fundet det 4'de sæt, som sidder lige i øjet.

Min bedste erfaring med en overskydende Flightmasterlænke er: "Anskaf en Flightmaster til at udfylde "hullet" mellem endeleddene Icon_mrgreen "

Svar
I øvrigt: Det viste spænde på den orange gummirem er MEGA flot Icon_cool Det klæder X-33 med lidt orange spræl Icon_e_wink
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)