Den sidste pie-pan
Flot fund - og let nok quickset, selvom man altid er lidt bange for at rive kronen ud Icon_e_smile
Et superfund med al det tilbehør faktisk, og første gang jeg ser den

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Flot fund - og let nok quickset, selvom man altid er lidt bange for at rive kronen ud Icon_e_smile
vh

Ja, og trækker man til sidder man med kronen og det halve af akslen (kaldet: vel eller nu om dage viserstilleraksel)
Dette er meningen på de kasser hvor der ikke er bagkasse. Ellers kan du jo ikke komme ind til uret, det skal ud igennem glasset så at sige. Omega's værktøj, Tool nr 105 fortæller mig når jeg måler på dette værktøj at glasset må have en udvendig diameter på omkring 31,0 mm også kaldet 310.
Med hensyn til: "patentiertes Satelittenrad-wechsler". Hedder det et klinkehjul på DK, Klinkenrad på D, Pawl winding wheel på GB og Roue-cliquet på F. Ihvertfald i følge mine kilder, "patentiertes Satelittenrad-wechsler" kunne jeg tænke mig kommer fra Omega, da det jo er patenteret, altså må Omega have været de første der har lavet ET hjul der kan udnytte begge retninger på rotoren. Eterna bruger to hjul til det samme blot lige for at være lidt foran Hannover Icon_e_biggrin
Hav nu et Godt Nytår alle sammen.
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Hej Lars!
Jeg er ikke urmager og bliver det heller aldrig.....
Jeg vil dog mene, at optrækket i 561/564 ikke har noget med klinkehjul at gøre. Vi taler om noget som kan oversættes med Sattelithjul/drev eller planethjul/drev med veksler..
Måske kan andre (og uddannede) personer hjælpe med de rigtige fagudtryk.
Jan
Svar
camaro Skrev:Hej Lars!
Jeg er ikke urmager og bliver det heller aldrig.....
Jeg vil dog mene, at optrækket i 561/564 ikke har noget med klinkehjul at gøre. Vi taler om noget som kan oversættes med Sattelithjul/drev eller planethjul/drev med veksler..
Måske kan andre (og uddannede) personer hjælpe med de rigtige fagudtryk.
Jan

Ja, så må du meget undskylde, men det var såmen bare en forklaring af de Danske fagnavne på en del i et automstiskurs optræk, du kan for den sags skyld da godt få alle navnene på alle delene. Mener bare at så er der da endnu større chance for at folk bliver forvirrede, der er mange underlige navne i spil blandt "amatører" og for den sags skyld også blandt proff. urmagere.
Det første du skal tænke på i dansk navnelære, når det gælder del nanve på delene ER at det danske navn udspringer oftest fra funkitionen, og jeg må bedrøve dig med der findes ikke "Sattelithjul/drev eller planethjul/drev med veksler.." i et automatiskurs optræk på dansk vel at mærke.
Og det med: "Måske kan andre (og uddannede) personer hjælpe med de rigtige fagudtryk.
Jan# ved jeg godt at det er en del år siden jeg fik et uddannelsesbevis, men der stod da godt nok at jeg var blevet urmager, og har ernæret mig som sådan i de sidste 30 år er det vel blevet til. Men lad det være op til de andre urmagere herinde om jeg har ret, ihvertfald kan jeg dokumentere min påstand.... Icon_e_surprised så undskyld jeg blandede mig med DE RIGTIGE FAGUDTRYK, skal prøve på at holde mund en anden gang.. sorry Icon_e_sad
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
John Rusel 1819-1900

Mvh
Lars

Svar
@Lars
I Ω Link Centralen er der et link, der hedder: DK Hvad hedder de forskellige dele i urværket. Dansk navnelære.

Her kan man blandt andet se denne illustration:
İmage

Jeg må erklære mig, som absolut ikke fagmand, blot ur-interesseret med glubende appetit på forståelse af, hvordan tingene virker i et ur.

Med linket til et af dine tidligere indlæg, vil jeg give dig ubetinget ret i fordelene ved kendskabet til de korrekte danske termer.
Fordelen er, at navnet beskriver "dimsens" funktion, og derfor letter den "søgendes" forståelse af virkemåden og sammenhængen.

Langt den største del af information om ure, foreligger på engelsk.
Det indebærer den iøjnefaldende svaghed, at man først må oversætte teknisk engelsk til en dansk betydning eller forståelse.
På den måde opstår (en ganske vist) meningsfuld forståelse for den enkelte; men aldrig den korrekte term, der egner sig til en præcis og akkurat diskussion.

I den forbindelse er det mit håb, at "BEZEL" een gang for alle må "dø" i 2010 Icon_e_wink

Jeg glæder mig altid over dine indlæg, der ofte har været en "kærkommen nøgle eller rejseparlør" til det komplicerede og fascinerende "ur land".
Med håb om din fortsatte medvirken på forum og et godt ur-år-2010, forbliver jeg

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Kære Lars og alle andre VIDENDE urfolk.
Bliv endelig ved, det er altid yderst interessant og oplysende når du tager dig tid til at rette misforståelser eller komme med de mere tekniske forklaringer på et urs opbygning.
Som du skriver florerer der en masse "sandheder" balndt vi ur-interesserede som ikke har meget bund i virkeligheden.
Det er derfor mit håb at du ufortrødent vil fortsætte dine indlæg, selvom der nok røg en lidt for kraftig finke af Camaros pande (som jeg også studsede en del over Icon_e_confused).

Rigtigt godt nytår Icon_exclaim
Svar
Hej Lars!
I forhold til udtrykket "uddannede" var det bestemt ikke min mening, at udvise manglende respekt for din viden og kunnen som urmager. Jeg har ved flere urmøder nydt godt af din viden og indsigt og har stor respekt for dig som urmager. Det var en meget kluntet formulering som kunne misforståes, det kan jeg godt se nu..
I forhold til teknisk viden er du lysår foran amatører som mig, det kan der ikke være tvivl om. Hvis der eksisterer noget som kaldes en uforvarende finke, må det være sådan en der er røget af min, i øvrigt ret høje, pande... Hold endelig ikke mund fremover.

I forhold til klinkehjul osv. har jeg min viden fra to værker på tysk: Automatic Armbanduhren af Heinz Hampel og Die automatische Armbanduhr af Bernhard Schmeltzer. Begge taler om konstruktioner med Wechselrad i modsætning til konstruktioner med Klinkenrad. Så jeg må stadig tro der er forskel på de to ting. Men måske tager jeg fejl.
Håber jeg er tilgivet.
Venlig hilsen Jan
Svar
Lad os høre mere fra jer - eller andre. Wechselrad i modsætning til konstruktioner med Klinkenrad - er det forskellige ting. Geodocs fremragende link central viser jo Klinkenrad, men som jeg ser det i Eterna konstruktion (der var jeg igen med min ensformige snak Icon_redface ) = ETA konstruktion med de to Klinkenrad - i modsætning til Omega, som jo tydeligvis har ET hjul som tager optrækket begge veje, som jeg har forstået (eller misforstået) det. Det vil bestemt være sjovt at få at vide om Klinkenrad og/eller Wecheselrad er helt samme sag.
Jeg mener det er to forskellige hjul. Klinkenrad til auto optrækket og wechselrad lig med minutrad i en del af trækket til viserne - men himmel, jeg ved for lidt ærligt talt.

Klinkenrad - som vi ser på Geodocs - to styk i Eterna konstruktionen - og tydeligvis 1 stk i andre som kan trække op begge veje med rotoren. Det sidste vidste jeg ikke. Er det så nu korrekt forstået, at man kan ha rotoroptræk begge veje, med kun et "klinkenrad"?

Peter - Rune - Lars og mange andre kyndige - inlighten me Icon_e_biggrin
godt nyt pr
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Her er billeder fra bogen: Die Automatische armbanduhr af Bernhard Schmelzer. Jeg ved godt de (billederne) kunne være bedre, men jeg synes de viser forskellen på Eternas konstruktion (kaliber 1456) og Omegas (kaliber 751, men samme princip som 564). Er der ikke forskel på de to konstruktioner og dermed på Klinkenräder og Planetentrieb-wechselrad und -sperrad? Eller kalder man det hele for klinkehjul på dansk?

Venlig hilsen Jan
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
Svar
Ja, ja. Rolig nu, skal nok blive ved.
Til Geodoc, ja, der fik du mig. Vidste godt at der har været noget oppe før om navnelære, at du havde gemt det på linkcentralen. Ja indrømmet der fik du mig Icon_mrgreen Jeg er jo fra den tid hvor man ikke fik den slags fine beskrivelser, man skulle bare lære navnene udenad imens man lavede uret, det kunne da blive skrevet på tavlen, men så var det det.
Til Camaro, fint . ja vi kører videre derud af.... Icon_e_biggrin Og jeg kan godt se hvordan tingene opstår med forkert navn, jeg sloges med at på skolen fik vi at vide at det hjul min.viseren sidder på med min.røret, det er et min.hjul. når vi så bestilte et min.hjul hos Lindholt blev man belært om at det hed et storebundhjul og at mellemhjulet hed lillebundhjul, og det havde det gjort fra tidernes morgen og det blev det ved med. Så hvis jeg skulle have et min.hjul så måtte jeg finde et andet sted at bestille det for det havde de ikke. Ja, der er da heldivis blevet en anden tone siden hen, det er jo også 33 år siden efterhånden, men det siddeer dybt i mig og bliver nu kaldet store- lille-bundhjul hos mig, men ved at det kan hedde flere ting på DK.
Så har jeg tilføjet at det urmøde jeg arbejder på skal vi lige ind over navnelære, kunne jo også skille et klinkehjul/"patentiertes Satelittenrad-wechsler" Icon_e_biggrin ad, så kan det jo være der er andre der vil indover med nogle ideer er de velkommen, her eller i en pb er mig ligemeget, men der skal jo lidt til for at fylde tiden ud til et urmøde med et evt. tema. Kunne være sjovt om Camaro kom forbi med sin bog, den ser ikke dum ud. Icon_e_biggrin
John Rusel 1819-1900

Mvh
Lars

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)