Vi os dine Cal. 30XX
Her i det nye årti kan vi starte forfra med de af Omegas ure, der på mange måder er forfaderen til de mange hånduptrukne modeller - cal 30XX, der senere blev omdøbt og videre udviklet til henholdsvis cal. 26X for sub-second og cal. 28X for sweep-second. (Ranfts liste gengivet nedenfor)
Har I ikke lyst til at vise, hvad i har af denne type. Ofte smukke ure i 35 mm. Er der i øvrigt nogen der ved, hvorfor nogle af værkerne er i stål og andre i messing?

Jeg kan begynde med 3 udgaver, der alle er så tidlige, at de ikke har incabloc stødsikring.

Godt nytår!

Hilsen

Bro

Ranft giver denne liste:

1940-1963, 3000000 (whole family except 269,286)
Breguet hairspring
from 1943 Incabloc

family/generations:
sub second:
30 : 15 jewels, no shock protection
30T1: 15 jewels, no shock protection
30T2: 15 jewels, no shock protection
30T2PC: 15 jewels, Incabloc
260: =30T2 since 1949, 15 jewels
261: 17 jewels, antimagnetic
262: 17 jewels, excenter regulator
265: 15 jewels, antimagnetic
266,267: 17 jewels, antimagnetic
268: ring- instead screw balance
269: flat- instead Breguet-hairspring
sweep second:
30SC : 16 jewels, no shock protection
30T1: 16 jewels, no shock protection
30T2SC: 16 jewels, no shock protection
30T2SCPC: 17/18 jewels, Incabloc
280: =Omega 30SC T2 since 1949, 17 jewels
281: 17 jewels, excenter regulator
283,284: 17 jewels, antimagnetic
285: ring- instead screw balance
286: flat- instead Breguet-hairspring

30T2, serienummer 9656599, ca. 1943

İmage
İmage

30T2, serienummer 10220591, ca. 1945, militærudgave (Dsv. med skiftede visere)

İmage
İmage

30T2SC, serienummer 10771146, ca. 1945

İmage
İmage
İmage
Svar
Ikke så fyldigt, men vil da gerne leje med - og årstal må blive lidt på hukommelsen
İmage
1950 30T stål 34 mm

İmage
1948 30T 18 K guld 37 mm

İmage
1959 - 37 mm stål - mulig redial - ved ikke

İmage
ca 1958 - 35 mm stål

İmage
1953 sort skivet - falmede områder -

Alle 30T i den ene eller anden version

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Mig bekendt er alle ebaucher fræset ud i messing, og efter påførsel af eventuelt geneve striber, perlage-dekoreringer og angleage, meget simplificeret formuleret, eftersom at det typisk er de eneste typer som folk genkender - anyway, så plates værket.

Moderne high grade værker ville typisk benytte Rhodium-plating (både af æstetiskt hensyn, men også p.g.a. dens formidable modstandsdygtighed over for oxidering), og er pengene ikke lige til den grad findes nickel-plating som et alternativ. Omega benyttede førhen en kobber-plating som gav det karakteristiske Omega-look på deres værker. Chopard benyttede i en årrække en guldlegering. rhodium er knapt 4 gange så dyrt som platin og knapt 8 gange så dyrt som guld (roughly). Længere tilbage i tiden benyttede man en "anden" plating? teknik "gilted" til at påføre værket et tybdt guldlag.

Til gengæld indeholder værket en hel del ståldele, men de står typisk også i stål, medmindre de eksempelvis er blå- eller rød-eloxerede som værkskruer på eksempelvis Lange og tidligere VC-værker.

nedenfor vedlægges et link til forskellige typer dekoreringer, bemærk ifølge linket at langt fra alt hvad man ser som "stribeeffekt" på værker i dag af den grund kvalificerer til geneve striber.

[url]"http://montresuisses.blogspot.com/2006/05/movement-decorations-dcoration-horlogre.html" onclick="window.open(this.href);return false;">http://montresuisses.blogspot.com/2006/ ... logre.html[/url]
Svar
İmage

vh Baun
Svar
Tak for de fine billeder.

Baun, dit har serienummer 10,4 mill. med incabloc og mit det seneste har serienummer 10,7 uden incabloc. Omega har således tilsyneladende ikke konsekvent skiftet til incabloc eller også har de ikke brugt serienumrene sekventielt. Er der nogen der ved mere om dette skifte?
Dit er jo således et 30T2PC med stor sekundviser. Må vi se forsiden Icon_e_smile

Hilsen

Bro
Svar
Den er nu med lille sekundviser så vidt jeg husker.

Der kommer billeder at begge 2 når de kommer retur fra Peter Hasle - før og efter billeder.

Begge er SUVERÂN ure købt i Sverige. jeg er selv meget spændt på hvordan de bliver. Den ene er jeg ret sikker på er super - den anden er jeg mere usikker på om patinaen er "for meget"

İmage

vh Baun
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)