Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Givet Likes: 0
Der er vist delte meninger. Ingen tvivl om, at den vil få skidt ud af lænken - og hvis uret er 100% vandtæt, så holder det - men jeg ville nu ikke udsætte min skruer og finmekanikken for det - så jeg holder mig til sæbe og børsten - og godt varmt vand helt regelmæssigt.
Til smykker er metoden suveræn - men jeg kan bare ikke lide tanken om det til finmekanikken - men lad os se hvad nogle af vore urmagere Peter, Tommy, Lars, Rune og andre mener om det - de ved langt bedre
vh
•
Svar: 4,456
Tråde: 283
Modtaget Likes: 3,254 i 1,131 svar
Givet Likes: 2,350
Jeg har også lagt mærke til dette tilbud - men som Hannover skriver, så tror jeg heller ikke, at jeg vil risikere, at lægge urkassen i apparatet. Jeg ville være nervøs for, at ultralyden skulle påvirke selve urværket - men om der er risiko for det, ved jeg dog ikke.
Men man kunne jo bruge ultralydsrenseren til at rense lænke og lås, idet det jo alligevel er dér det mest hårdnakkede skidt sætter sig - og så kan man bruge vand og børste til urkassen !!
/Peter
"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
•
Svar: 47
Tråde: 6
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Jeg drøftede spørgsmålet med min lokale optikker en dag for ikke så længe siden. Han anvender en tilsvarende maskine til at rense briller og urlænker - men ikke ure - Han mener ikke de har godt af det.
Hvorvidt det så er korrekt eller ej skal jeg ikke kloge mig på, men det er dog tilstrækkeligt til at afholde mig fra selv at prøve.
•
Svar: 336
Tråde: 20
Personligt ville jeg aldrig lægge et samlet ur med værk og skive i en ultralydsrenser, jeg vil altid tage værket ud (det er selvfølgelig også nemmere for mig, da jeg har værktøjet og nogle års erfaring).
Vand og sæbe laver uoprettelig skade på værk og skive, hvis det trænger ind i kassen, jeg mener at risikoen er for stor især hvis kroner og pakninger ikke er helt friske (friske = fabrikeret for mindre end 2 år siden). (når jeg servicerer ure bliver urkassen naturligvis renset, da værket alligevel tages ud separat og skilles fuldstændigt ad)
Det er normalt ikke særligt svært at tage lænken af, og ultralydsrenseren er et effektiv værktøj til at fjerne snavset der gemmer sig i alle kanter. Urkassen kan så renses separat med vand/opvaskemiddel og en afdanket tandbørste eller hvad man nu har, børstetypen er ikke kritisk så længe det ikke er en stål/messing/glas børste.
Dden er som nævnt også fantastisk til briller.
mvh
Tommy
•
Svar: 955
Tråde: 58
Jeg kender en urmager der ca. et par gange om ugen smider sin Omega med læke ned i ultralyd. Det er gået godt indtil videre (4-5 år) og værket kører fint.
Jeg kunne personligt ikke finde på det, men det er mere generelt, værker/skiver har det ikke godt med vand. (hvis noget skulle ske)
•
Bjørn H._phpbb3_import15705
Unregistered
har urmagerne her - Tommy, Magnum, Peter etc. set om olien i balancens lejer
"flytter sig" (siver ud i siden af lejet) ved at smide krydderen i ultralyd ?
Det ville vel, i mit hoved, være det eneste tænkelige problem ved et hurtigt dyp
i ultralydsbad -(ved et TÆT ur, that is

)
Ellers virker følgende for mig: neglebørste, håndsæbe & blæst ren med trykluft ( lidt fordele har det nu at være
i blåt kansas

)
•
Svar: 336
Tråde: 20
Hej
Jeg siger min mening efter princippet: better safe than sorry. Hvad folk så i praksis gør må de selv tage ansvaret for.
Til Bjørn H.
Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål med oliefordelingen i lejer, men det er absolut en mulighed.
Der overføres meget energi ved de ultrasoniske vibrationer. Disse vibrationer ødelægger strukturen i væsker herunder overfladespænding (der er stærk ordnet struktur i væsker eks. vand). Vibrationerne få væskemolekylerne til at banke ind i hinanden og ind i overfladen af faste stoffer, og dernæst væk fra hinanden så der opstår 'tomrum - empty space' mellem molekylerne.
Derfor er ultralyd så effektiv til rensning/rengøring og til opløsning af tungopløselige stoffer.
mvh
Tommy
•
Svar: 299
Tråde: 9
Jeg har nu mange gange smidt mine Rolex'er i min lille hobby ultralyds rensner.
Der er ALDRIG sket andet end at de er blevet flotte rene
Jacob
•
Svar: 6,268
Tråde: 32
Modtaget Likes: 3 i 3 svar
Hej
Jeg har set tilfælde hvor balancen er knækket, ved at komme i ultralyd, jeg putter aldrig et ur med værk i ultralydsrenseren mere, det kan iøvrigt også ændre på reguleringen.
MVH Peter
•